Re: vrtání závitu (strojní závitník) bylo Re: závit do chladiče

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Úterý Listopad 17 01:59:43 CET 2020

Jestli je ten hliník nějaký rozumný (ne moc měkký), tak to půjde dělat strojním závitníkem. Typická řezná rychlost do hliníkových slitin je 13 - 20 m/min, berme tu menší (pro nepovlakovaný závitník), takže necelých 700 otáček/min, to už na té vrtačce půjde nastavit. Chladit/mazat je nezbytné, ale to půjde kde čím, já používám na stolní vrtačce isopropyl protože pak obrobek nemusím mýt od oleje. Nejlepší je ta závitořezná hlava, dá se při troše opatrnosti nahradit nožním spínačem reverzace otáček. Jinak na vrtačce je skoro povinnost mít frekvenční měnič, tam se reverzace řeší obzvlášť jednoduše :-)

Na měkčí hliníkovou slitinu bych vzal tvářecí závitník, to je skoro zázračný nástroj, jen tomu oleji se tam už nedá vyhnout.

Aleš Procháska

 Od:   Zdeněk Aster <zdenek.aster na seznam.cz>
 Komu:   <hw-list na list.hw.cz>
 Odesláno:   16.11.2020 20:55
 Předmět:   vrtání závitu (strojní závitník) bylo Re: závit do chladiče

Trošku, se přiživím na tématu.
Potřebuji vyvrat asi 150 závitů M6 do hliníku, jsou průchozí, a úplně se
mi to nechce kroutit v ruce, koukal jsem na strojní závitník,
který to udělá najednou nepotřebuji 3 kusy. Nicméně nikde jsem nenašel
jaké otáčky a podobně, úplně nepředpokládám,
že by to šlo vytočit jako když vrtám.

  Otázka zní jestli to lze dělat doma nějakými minimálnimi otáčkami
ruční vrtačkou nebo alespoň obyčejnou stojanovou, ale tam
i minimální otáčky mi přijdou dost rychlé...

Zdeněk Aster