LED svitidla (bylo: Re: Zakaz spalovacich motoru)

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Listopad 16 13:09:38 CET 2020

Já bych k tomu jen na okraj.
Mám takovou zálibu občas prohrabat ty sběrné koše na elektroodpad a vybrat
z toho vyhozené  LED žárovky.
Dělám to většinou nějak diskrétně, abych při tom nebyl viděn, samotného mě
to pohoršuje, ale nemohu si pomoci :-) .Až mě při tom někdy někdo nachytá a
bude chtít sejmout, mám připravenou řeč o recyklování a ochraně životního
prostředí...

  Zajímá mne to především z konstrukčního hlediska - a ještě víc následná
analýza, proč ta "LED-žárovka"  umřela. Z poslední doby jsou pro mne
zajímavé WIFI žárovky, nebo RGB blikátka atd... Našel jsem i jeden skvost -
LED žárovka s BT repráčkem. Na to, jak je ta plastová baňka malá to hraje
velmi dobře.

Do dnešní doby mám cca 180 různých LED žárovek, různých výrobců, provedení
a patic.
Většinou jsou to levnější kusy, Čína, občas nějaký Philips, Osram a jiná
značka.
Většinu šlo opravit, neboť vlastní LED čip(y) byl v pořádku a odnesla to
nějaká elektronika.
Něco nejde nedestruktivně rozebrat  a některé vyhozené normálně svítí.
Fungují, dlouhodobě, byly vyhozené asi z rozmaru vlastníka - možná si
koupil novější a staré - funkční vyhodil.
  Mám i některé velmi pěkně zpracované LED  žárovky, kde uvnitř je osazeno
například 6 x 10W čip Philips Luxeon, přičemž proud čipem je ve funkčním
stavu cca 1/5 toho max. pracovního. Perfektně vyřešené chlazení směrem do
patice a elektronika, která při zapnutí i vypnutí postupně najíždí a
stmívá.

Ty levné kousky po podrobné analýze  a opravě slouží velmi dobře, většinou
ale bylo třeba použít kvalitnější součástky ( na vyšší napětí atd...) a
dodělat nějaké prvky, které se sluší a patří, pokud se například v
konstrukci  používá jako předřadník kondenzátor. Téměř vždy dávám při
opravě v závěrném směru k čipům paralelně diody.
Pak je spousty těch, kde je vadný čip - nebo jeden z  ( více) čipů v sérii
zapojených.
Zvláštní je, že ty vadné čipy se bez výjimky vyskytují u těch značkových
žárovek.
A to asi většinou proto, že ta elektronika je u těchto žárovek kvalitnější
a přežívá životnost těch čipů.
Je to poznat i dle " vysvícených, zažloutlých čipů ", ty žárovky toho
nasvítily nejspíš mnohem více. A většinou kvůli nedostatečnému chlazení ty
čipy postupně degradují.

U všeho si dělám fotografie, poznámky, mám v plánu to časem popsat na
blogu, včetně různých fíglů při rozebírání a "tunění", ale zatím není čas
to nějak rozumně zpracovat.