Re: Přepínání solárních panelů na vstupu měniče

Jan Půhoný konference na puhy.cz
Pátek Listopad 6 08:20:23 CET 2020

Ano moc díky za nápady, ale to jsme zase na začátku. Zkusím to popsat ještě
podrobněji:

*1)* *proč to dělám*
bydlíme v podkroví, je tam klasická sedlová střecha s taškami, 26cm vaty. V
části, kde jsou už panely instalovány (na jih) se velmi zlepšila tepelná
pohoda v létě. Střecha se tak nerozpaluje, protože panely odstíní přímý
kontakt slunce s taškami a v podkroví je příjemně i bez klimatizace. Navíc
s těmi baterkami jedeme od jara do podzimu prakticky v ostrovním režimu.

Chtěl bych to rozšířit i na jiho západo západ, aby se nerozpalovala střecha
ani tam v letních odpoledních hodinách a energii pochopitelně využít i ve
dnech kdy nejsou úplně ideální podmínky. Navíc mám bazální spotřebu domu
kolem 500W a baterky mi to těžko přes noc (od odpoledne do dopoledne)
utáhnou. Kdyby se mohli dobíjet i ze západu, vycházelo by to řádově lépe.

*2) aktuální stav* - Aktuálně je instalovaných 5,85kWp v panelech a 7,6 kWh
v bateriích, potřebuji ještě minimálně 1 - 2 tolik v panelech. Z toho
vyplívá, že se n*ebude jednat o mírné přepanelování*. Proto se bojím to
udělat, aby to přežil měnič.

První myšlenka byla, že budu přepínat panely mezi měničem a nějakým
jednoduchým (Oplockého) regulátorem a stringy odpojené od hlavního měniče
mařit do podlahy nebo do vody. Nádrže mám 2, mám to kam ukládat + ještě
elektrickou podlahovku v místech, kde se dá topit i v létě pokud nejsou
zrovna třicítky (přízemí staré budovy, 1m kamenné zdi).

Pochopitelně pokud nebudou ideální podmínky, chtěl bych všechny stringy
připojit k hlavnímu měniči, aby se mi dobíjeli baterky i když není ideální
počasí.

*3) možnosti řešení -* nejjednodušší a funkční řešení je asi koupit ještě
jeden RCT Power Storage 6.0 a dát k němu 9.9kWp panelů a paralelně to
propojit, to je podporovaná funkce a bude to fungovat, bohužel ekonomicky
je to absolutní nesmysl. Navíc to bude nesmyslně moc energie cpané do sítě,
kterou nevyužiji a nedostanu do stávajících baterek. Kupovat další baterky
k dalšímu měniči už nedává absolutně ekonomicky smysl.

Proto jsem chtěl koupit ještě třeba 10 - 15kWp panelů a připojovat to ke
stávajícímu měniči jen v případě, že nebudou ideální podmínky. Aby jel
pokud možno co největší čas na max výkon. Jako kdyby byly panely na
trackerech :-). Ušetřila by se cena za nový měnič a hezky by se využili
stávající baterie. kdyby bylo moc slunce, tak by se stringy přeply a přes
třeba Oplockého regulátor bych to posílal do vody / podlahy / bazénu, co já
vím.

Ještě jsem studoval měnič a má vstup na řízení výkonu 0,25,50,75,100%,
takže by šlo to přepínání řešit i při inteligentně vypnutém měniči.

Otázka je tedy stále stejná, *co se stane, když k RCT POWER STORAGE 6.0
připojím řádově 15kWp panelů za dodržení max napětí?* Ano, líbí se mi
myšlenka to připojit bez jakýchkoliv přepínačů, ale bojím se.

Díky,

HP

čt 5. 11. 2020 v 22:57 odesílatel Branislav Schnierer <smeckcems na gmail.com>