Osazovacka konecne uz

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Květen 27 20:32:21 CEST 2020

Díky za odpověď.
Dovolím si drobnou polemiku.

U větší série desek (podle mě) musí převažovat výhoda stroje. Sice
teoreticky k tomu stále potřebuju člověka, ale může to být "člověk
sdílený" nebo "člověk levný". Kdežto pokud to někdo osazuje ručně, musí
to být "člověk kvalifikovaný a spolehlivý".
Různí teoretici přes měkké dovednosti sice tvrdí, že nejdůležitější jsou
investice do lidí. Ale já jsem dinosaurus ze staré školy, a tak raději
zaplatím nějakou techniku "nafurt", než bych do dal někomu ve dvou mzdách.

Je možné, že u profíků přes ruční osazování není příliš dlouhý čas na
přípravu  výroby. Já si ale osazuju sám jakožto jednu z mnoha jiných
činností. Takže nemám trvale někde po pracovišti roztahané nějaké boxy
nebo šuplíčky se součástkami. Tedy i pro ruční osazení to musím vytahat
ze zásobníků, vysypat z pásek na nějaké popsané plato atd.

Naopak v případě použití PnP bych si to dovedl představit jako
efektivnější. Pak bych si asi nasekal velkou spoustu nějakých velmi
jednoduchých podavačů/zásobníků, které bych mohl ve velkém vytisknout na
3Dprn. Viděl jsem nějaké pěkné inspirace, které vypadaly jako moduly na
DIN lištu. Takže něco podobného, v čem bych pak součástky trvale
udržoval. Aspoň běžné a často používané hodnoty.
Takže pak by příprava BOM pro osazení na stroji byla možná rychlejší,
než to teď dělám ručně.

K těm pohonům: v oblasti PnP jsem panic. Ale naopak oblast pohonů, CNC a
řízení znám dost dobře. Takže bych ani ty krokáče tak nepodceňoval
(pokud se to trochu umí).
Rozumně navržena (i levná) sestava krokáč+driver+zdroj dá v pohodě 600
RPM, tedy 10 RPS. Tyhle automaty vesměs používají řemenové pohony. Při
obvodu řemenice 40-50mm (např. 20zubů na řemenici pro řemen GT2) to při
10RPS dělá rychlost posuvu 400-500mm/s. Samozřejmě to je ustálená
rychlost, v praxi je třeba započítat rampy na začátku a konci pohybu.
Ale i tak se dá i s krokáčovým pohonem dosáhnout stavu, kdy když se
zapomenete a hlava se rozjede, tak rukou nestačíte uhnout.
Takže rychlost zde (podle mě) nebude omezovat rychlost pohonného motoru,
ale spíš to, abych rychlým pohybem a případnými vibracemi třeba
neztrácel přesnou polohu součástky na pipetě.

No a nakonec to hlavní: je to strašně pěkný pohled, když nějaký stroj
pracuje sám. Já třeba nádobí asi taky umyju rychleji než myčka, ale je
fajn, když ona maká sama a navíc u toho nedržkuje, že by chtěla zvednou
plat, zvýšit příspěvek na stravenky, v létě měsíc dovolené...

PL