Re: Měření tlakového pulzu (OT Betonová nádoba)

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Květen 23 15:53:13 CEST 2020

Venku prší, tak jsem to zkusil spočítat pro 10 kg propan-butanovou
láhev. Výchozí předpoklady jsou - je vyrobena z oceli P256NB s nejmenší
mezí kluzu 245 MPa, hmotnost tara je 11.6 kg, hustota 7850 kg/m^3. Dále
předpokládám, že energie je absorbována v celém objemu materiálu
rovnoměrně, takže mohu vzít hustotu energie přímo rovnou tlaku a ten
vzít jako nejvyšší možný - tj, mez kluzu. Pak energie E
E = p * m / ro,
kde p je mez kluzu, m je tara hmotnost a ro hustota oceli. Dosazením
dostanu cca 340 kJ. Pokud by se celá tato energie přeměnila na
kinetickou energii 5 kg vytlačované kapaliny, stříkala by tato lehce
nadzvukovou rychlostí. Když vezmu v úvahu, že energie výbuchu např.
nitrocelulózy je cca 4000 kJ/kg, pak 50 g dělobuch by to mohlo ustát. S
granátem RG4 o obsahu 80 g TNT už bych si nebyl tak jistý. I když byl za
mých mladých časů na cvičišti v Motole lampasák, který neškodnost této
"plechovky" demonstroval studentům tak, že si jí plastelínou přilepit na
helmu, nechal odmotat ten pásek a pak do toho praštil polní lopatkou.
Ještě že je tam blízko nemocnice.

Mrazík

P.S. Celé léta jsem tuhle příhodu považoval za urban legend, na vlastní
oči jsem to neviděl, ale vyprávělo to víc lidí, možná si na to někdo
ještě vzpomenete. Po létech jsem se pracovně setkal s jistým
podplukovníkem Petružálkem, který nás na vojenské katedře učil a měl
opravdu fantastickou paměť na lidi, protože poznal a pojmenoval po těch
létech i mne (a staršího kolegu, kterého také učil). A ten mi řekl nejen
jméno dotyčného, ale i rozsah poranění tak podrobně, že se tomu dalo
docela dobře uvěřit. Ku podivu to odnesly jen ušní bubínky a samozřejmě
měl otřes mozku (tedy toho co tam měl, mozek je v tomto případě asi
příliš odvážný termín).