A co jste delali v nedeli vy?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Květen 20 10:24:33 CEST 2020


To tam nikde není drát, kde je/není napětí, podle toho, zda je/není nastartováno?

PH

Od: Jan Kuba
Připadne mi to strašně složité řešení typu proč to dělat jednoduše, když to jde složitě :-)    Manželka má také Fabii1 SDI z r 2001  a stačí na to jeden 50A mosfet , případně relé.
Informace o tom, že beží motor  lze vzít přímo z kontrolky dobíjení - je zapojená mezi alternátor a + pól baterie. Není třeba žádné složité komparátory, alternátor o tom, že dobíjí dává přímo na drátu signál.


st 20. 5. 2020 v 6:29 odesílatel Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com> napsal:
Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie. 

Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda. Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).

Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).

Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).

Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.

Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.

Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje přepínání potkávací / dálkové).

Pavel Kadečka.

po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz> napsal:
Ahoj,

jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala garáž?) 😊

https://youtu.be/0G10_Xuksp4

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/14a40f1c/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list