<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:"Segoe UI Emoji";
        panose-1:2 11 5 2 4 2 4 2 2 3;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style></head><body lang=CS link=blue vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>To tam nikde není drát, kde je/není napětí, podle toho, zda je/není nastartováno?</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>PH</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div style='mso-element:para-border-div;border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='border:none;padding:0cm'><b>Od: </b><a href="mailto:honza.kuba@gmail.com">Jan Kuba</a><o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Připadne mi to strašně složité řešení typu proč to dělat jednoduše, když to jde složitě :-)    Manželka má také Fabii1 SDI z r 2001  a stačí na to jeden 50A mosfet , případně relé.</p><div><p class=MsoNormal>Informace o tom, že beží motor  lze vzít přímo z kontrolky dobíjení - je zapojená mezi alternátor a + pól baterie. Není třeba žádné složité komparátory, alternátor o tom, že dobíjí dává přímo na drátu signál.</p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></div></div><div id=DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><div><p class=MsoNormal>st 20. 5. 2020 v 6:29 odesílatel Pavel Kadečka <<a href="mailto:pavel.kadecka@gmail.com">pavel.kadecka@gmail.com</a>> napsal:</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm'><div><p class=MsoNormal>Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie. </p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda. Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).</p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje přepínání potkávací / dálkové).</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Pavel Kadečka.</p></div></div></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal>po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz" target="_blank">clexpert@clexpert.cz</a>> napsal:</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm'><p class=MsoNormal style='margin-left:23.1pt'>Ahoj,<br><br>jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala garáž?) <span style='font-family:"Segoe UI Emoji",sans-serif'>😊</span><br><br><a href="https://youtu.be/0G10_Xuksp4" target="_blank">https://youtu.be/0G10_Xuksp4</a></p></blockquote></div></blockquote></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>