A co jste delali v nedeli vy?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Květen 20 10:03:46 CEST 2020


Připadne mi to strašně složité řešení typu proč to dělat jednoduše, když to
jde složitě :-)    Manželka má také Fabii1 SDI z r 2001  a stačí na to
jeden 50A mosfet , případně relé.
Informace o tom, že beží motor  lze vzít přímo z kontrolky dobíjení - je
zapojená mezi alternátor a + pól baterie. Není třeba žádné složité
komparátory, alternátor o tom, že dobíjí dává přímo na drátu signál.


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Bez
virů. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

st 20. 5. 2020 v 6:29 odesílatel Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>
napsal:

> Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie.
>
> Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě
> blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho
> s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické
> rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda.
> Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem
> koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem
> měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila
> jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).
>
> Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná
> přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu
> měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na
> 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).
>
> Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první
> způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval
> Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to
> fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on
> ten můj komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý
> vstup jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po
> zapnutí světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže
> relé se sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).
>
> Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.
>
> Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze
> zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta
> určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět
> jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude
> chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen
> nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem
> dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem
> tam i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.
>
> Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem
> nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk
> sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje
> přepínání potkávací / dálkové).
>
> Pavel Kadečka.
>
> po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz>
> napsal:
>
>> Ahoj,
>>
>> jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala
>> garáž?) 😊
>>
>> https://youtu.be/0G10_Xuksp4
>>
>>
>> Petr Zahradník, počítačový expert
>> e-mail: clexpert na clexpert.cz
>> mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
>> http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
>> Petr Zahradník, Computer Laboratory
>> Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Bez
virů. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/79d7f16d/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list