A co jste delali v nedeli vy?
Pavel Kratochvíl
kratochvil na seznam.cz
Středa Květen 20 09:37:32 CEST 2020
Originál řešení s odporem jsem si dodělával do svého Focusu (rv 2009).
Osadil jsem relé pro denní svícení, nějaké pojistky a kus drátu jako odpor +
nastavení přes diagnostiku. V denním režimu svítí jen potkávačky sníženým
výkonem, v nočním všechno. Funkce přepínače světel je plně zachovaná (je tam
pozice auto). Mám dešťový senzor, takže se mi přepíná den/noc samo, funguje
to perfektně i při vjezdu do tunelu.
Pavel
---------- Původní e-mail ----------
Od: Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 20. 5. 2020 8:14:24
Předmět: Re: A co jste delali v nedeli vy?
"
Denní svícení jsou jen ty přední, buď samostatné nebo se používají
potkávačky, někdy přes odpor, aby to šetřilo žárovky. To jsem našel v
oficiálním schématu ford focus, samozřejmě to nemá každé auto. Ten odpor je
v praxi smotaný drát (lanko) např. 20m 0,75mm2 (já jsem ho tam neměl,
nakonec v té odlehčené verzi s diodou by to ani nešlo; s extra relátkem
ano).
Když vjedete do tunelu, musíte si rozsvítit ručně hlavní světla, snížená
viditelnost dtto, samozřejmě, lidi jsou blbci, takže jedou na denní furt, za
to ale nemůže auto a čím je vybaveno. V tom fordu se rozsvěcely fakt jen
přední potkávačky, nic jiného, ani podsvícení palubky, řidiči by mělo dojít,
že když v tunelu / za šera / ve tmě nevidí na budíky, že by si měl
rozsvítit.
Ty moduly do fábie se prodávají různé, je i verze s několika výstupy:
potkávačky, budíky, pravá obrysová (přední + zadní), levá obrysová. V návodu
je u toho poznámka, že pro dálková světla se musí světla zapnout ručně
přepínačem.
Jednodušší moduly mají jen jeden výstup (= jedno relé). Ten můj bastl taky
(dobře, dvě paralelně).
Samozřejmě by to šlo koupit hotové, ale to by bylo moc jednoduché a když je
člověk inženýr (skoro, mám jen titul DIS.), zkusil už opravit rádio, které
stálo 20 Kč a takovéhle udělátko si postaví z toho, co najde doma.
P.K.
st 20. 5. 2020 v 7:29 odesílatel <radek.koutsky na gmail.com
(mailto:radek.koutsky na gmail.com)> napsal:
"
Zdravím,
Toto jsem dělal do staré Fábie také.
Kontrola napětí je spolehlivá a funguje to.
Do Rapida, který má již automatické denní svícení, jsem pouze doplnil modul
od VALEO – On&Off Car Automatic Lighting System – při šeru se automaticky
zapnou světla (lze pak normálně zapínat i dálkovky) a podsvítí se i palubka
– stálo to bratru 800Kč – jo, šlo by to samozřejmě ubastlit, ale 800Kč mi
přišlo levnější, než vymýšlet do čeho to poskládat a ušetřilo to hlavně i
čas.
Hlavně jsem si při zapnutí denního svícení udělal i zapnutí zadních světel,
nechápu, proč je tato část světel vynechána? Klasika – auta v tunelu nejsou
moc vidět, v šeru to samé…ale hlavně že mají zapnutá LED denní světla, to mi
hlava nebere.
RK
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz
(mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz)> On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Wednesday, May 20, 2020 6:29 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz(mailto:hw-list na list.hw.cz)>
Subject: Re: A co jste delali v nedeli vy?
Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie.
Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě
blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho
s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické
rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda.
Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem
koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem
měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila
jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).
Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná
přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu
měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na 14V,
přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).
Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první způsob,
všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku,
tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to fungovalo,
tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj
komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup
jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí
světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se sice
zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).
Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.
Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze
zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta
určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět
jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude
chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen
nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem
dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam
i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.
Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem
nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk
sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje
přepínání potkávací / dálkové).
Pavel Kadečka.
po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz
(mailto:clexpert na clexpert.cz)> napsal:
"
Ahoj,
jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala
garáž?) 😊
https://youtu.be/0G10_Xuksp4(https://youtu.be/0G10_Xuksp4)
Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz(mailto:clexpert na clexpert.cz)
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
http://www.clexpert.cz(http://www.clexpert.cz), http://www.zahradniksebavi.
cz(http://www.zahradniksebavi.cz)
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz(http://www.hw.cz)
Hw-list na list.hw.cz(mailto:Hw-list na list.hw.cz)
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
(http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list)
"
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz(http://www.hw.cz)
Hw-list na list.hw.cz(mailto:Hw-list na list.hw.cz)
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
(http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list)
"
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/33d78513/attachment-0001.html>
Další informace o konferenci Hw-list