A co jste delali v nedeli vy?

Pavel Kratochvíl kratochvil na seznam.cz
Středa Květen 20 09:37:32 CEST 2020


Originál řešení s odporem jsem si dodělával do svého Focusu (rv 2009). 
Osadil jsem relé pro denní svícení, nějaké pojistky a kus drátu jako odpor +
nastavení přes diagnostiku. V denním režimu svítí jen potkávačky sníženým 
výkonem, v nočním všechno. Funkce přepínače světel je plně zachovaná (je tam
pozice auto). Mám dešťový senzor, takže se mi přepíná den/noc samo, funguje 
to perfektně i při vjezdu do tunelu.
Pavel


---------- Původní e-mail ----------
Od: Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 20. 5. 2020 8:14:24
Předmět: Re: A co jste delali v nedeli vy? 
"
Denní svícení jsou jen ty přední, buď samostatné nebo se používají 
potkávačky, někdy přes odpor, aby to šetřilo žárovky. To jsem našel v 
oficiálním schématu ford focus, samozřejmě to nemá každé auto. Ten odpor je 
v praxi smotaný drát (lanko) např. 20m 0,75mm2 (já jsem ho tam neměl, 
nakonec v té odlehčené verzi s diodou by to ani nešlo; s extra relátkem 
ano).



Když vjedete do tunelu, musíte si rozsvítit ručně hlavní světla, snížená 
viditelnost dtto, samozřejmě, lidi jsou blbci, takže jedou na denní furt, za
to ale nemůže auto a čím je vybaveno. V tom fordu se rozsvěcely fakt jen 
přední potkávačky, nic jiného, ani podsvícení palubky, řidiči by mělo dojít,
že když v tunelu / za šera / ve tmě nevidí na budíky, že by si měl 
rozsvítit.




Ty moduly do fábie se prodávají různé, je i verze s několika výstupy: 
potkávačky, budíky, pravá obrysová (přední + zadní), levá obrysová. V návodu
je u toho poznámka, že pro dálková světla se musí světla zapnout ručně 
přepínačem.




Jednodušší moduly mají jen jeden výstup (= jedno relé). Ten můj bastl taky 
(dobře, dvě paralelně).




Samozřejmě by to šlo koupit hotové, ale to by bylo moc jednoduché a když je 
člověk inženýr (skoro, mám jen titul DIS.), zkusil už opravit rádio, které 
stálo 20 Kč a takovéhle udělátko si postaví z toho, co najde doma.




P.K.




st 20. 5. 2020 v 7:29 odesílatel <radek.koutsky na gmail.com
(mailto:radek.koutsky na gmail.com)> napsal:

"


Zdravím,

 

Toto jsem dělal do staré Fábie také.

Kontrola napětí je spolehlivá a funguje to.

 

Do Rapida, který má již automatické denní svícení, jsem pouze doplnil modul 
od VALEO – On&Off Car Automatic Lighting System – při šeru se automaticky 
zapnou světla (lze pak normálně zapínat i dálkovky) a podsvítí se i palubka 
– stálo to bratru 800Kč – jo, šlo by to samozřejmě ubastlit, ale 800Kč mi 
přišlo levnější, než vymýšlet do čeho to poskládat a ušetřilo to hlavně i 
čas.

 

Hlavně jsem si při zapnutí denního svícení udělal i zapnutí zadních světel, 
nechápu, proč je tato část světel vynechána? Klasika – auta v tunelu nejsou 
moc vidět, v šeru to samé…ale hlavně že mají zapnutá LED denní světla, to mi
hlava nebere.

 

RK

 

 

 
 From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz
 (mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz)> On Behalf Of Pavel Kadečka
 Sent: Wednesday, May 20, 2020 6:29 AM
 To: HW-news <hw-list na list.hw.cz(mailto:hw-list na list.hw.cz)>
 Subject: Re: A co jste delali v nedeli vy?
 

 


Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie. 


 



Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě 
blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho 
s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické 
rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda. 
Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem 
koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem 
měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila 
jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).


 



Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná 
přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu 
měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na 14V,
přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).



 



Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první způsob, 
všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval Ameriku,
tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to fungovalo, 
tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj 
komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup 
jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí 
světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se sice
zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).



 



Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.



 



Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze 
zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta 
určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět 
jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude 
chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen 
nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem 
dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam
i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.



 



Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem 
nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk 
sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje 
přepínání potkávací / dálkové).



 



Pavel Kadečka.




 



po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz
(mailto:clexpert na clexpert.cz)> napsal:

"
Ahoj,

jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co dala 
garáž?) 😊

https://youtu.be/0G10_Xuksp4(https://youtu.be/0G10_Xuksp4)


Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz(mailto:clexpert na clexpert.cz)
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
http://www.clexpert.cz(http://www.clexpert.cz), http://www.zahradniksebavi.
cz(http://www.zahradniksebavi.cz)
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz(http://www.hw.cz)
Hw-list na list.hw.cz(mailto:Hw-list na list.hw.cz)
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
(http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list)
"


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz(http://www.hw.cz)
Hw-list na list.hw.cz(mailto:Hw-list na list.hw.cz)
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
(http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list)
"
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/33d78513/attachment-0001.html>


Další informace o konferenci Hw-list