RE: optický telefon Android Apka ?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Květen 13 14:13:06 CEST 2020

Jojo, někteří ovčané jsou …

Taky se dá napřed na velký výkon nasměrovat a pak ho snížit až kousek nad hranici začátku laserování, aby lidi neprudili. Právě proto velmi doporučuji VF modulaci, ta se pak mnohem snadněji zesiluje. Někdy v roce 90 a kousek jsem s ruční radiostanicí 0,5W 145 MHz v pohodě komunikoval mezi kopcema 350 km. Něco takového žádnej NF zesík nedá.

U tý optiky je to to samé jako s anténama. V ukazovátkách je zpravidla dost kvalitní čočka, ale limitní rozbíhavost je dána poměrem průměru paprsku a vlnové délky. Někdy stačí provrtat větší díru, když omezuje průměr paprsku. A když se použije třeba objektiv z foťáku a paprsek má 3 cm, je to úplně jinej level. Taky je to pak bezpečnější, když se většina nevejde do průměru zornice:-)

A pozor, právě na bezpečnosti by mohl být založen průšvih při správním řízení. Na tom kdysi skončil můj projekt laserového přenosu dat. Nevím jak je to teď, ale tehdy byl limitován jen výkon a na ostatní parametry svazku nebyl brán zřetel. Když tam můžou lidi, tak snad 5 mW a dál ani ťuk. Ale 5W bílá LEDka, ta už nevadí, i když při troše snahy vypálí oko taky:-) Ale zas neuměla blikat na 100 MHz.

PH

Od: Jan Kuba

Díky za náměty.
Spojení ( jednostranné ) se podařilo cca 5 km bez problému.
Jen je velmi obtížné zaměřit ten vysílač. Tak jsme to udělali obráceně, vysílač jsme namířili na velkou louku za městem a přijímačem našli
místo dopadu. I při použití 100mW modré diody s  je světlo poměrně slabé a stopa dopadu má průměr okolo 2 m, méně se už nedá zaostřit.
Tady by to asi chtělo na TX lepší optiku,  ta originální co byla v ukazovátku bude nějaká bída.

Pak napadlo kolegu, že zkusíme spojení odrazem.
Že nasvítím nějaký světlý bod a od dalekohledem na ten bod bude koukat  - v okuláru s fotodiodou.
Nakonec se to také podařilo, ale je to už  hodně v šumu, musí být velký zisk toho nf u fotodiody.
Celé je to hodně mikrofonní, je slyšet v modulaci i když někdo vstoupí na balkón kde je vysílač.
Nasvítil jsem teplárenský komín asi 1,5km daleko na bílou část. A moduloval jsem hudbou z MP3
Bohužel večer byl mírný opar a ta "louč" laseru byla vidět jako čára.
A tak v půl 11 večer někdo klepe na dveře a  ona to Městská policie Klatovy.
Že prý lidé volají a mají strach, co se děje. A jestli na to mám povolení atd.
Našli mě podle toho paprsku :-(
Tak jsem jim slušně vysvětlil, o co jde a že nic neporušuji , na nikoho nesvítím a jsem v koridoru do 100m nad povrchem a světlo končí na komíně.
A že i když sice vlastním radioamatérskou koncesi,  na tyhle pokusy snad žádné povolení nepotřebuji. A chtěl jsem, aby mi řekli, co porušuji za zákony.
Chvilku po sobě koukali, a chtěli , abych to vypnul, že to ruší občany. Pak chtěli občanku a telefon a odešli. A že podám vysvětlení na nějakém správním řízení.
Nechal jsem to pak ještě asi hodinu běžet...už se dál nic nedělo.

Když se holt někteří  ovčané děsí i družic na obloze tak  tohle někomu asi přivodilo úzkosti, že se musel svěřit MP.
Nicméně  mě to i synovi a kolegovi z města vzalo  veškeré další chutě do dalších pokusů.
Infra LD sice také mám, ale tam je nepředstavitelné jakékoliv směrování, nebo hledání dopadu... :-(

https://drive.google.com/open?id=1va2iCcUWH1jH25IAxxmNOC_MynJLUOU2

Bez virů. www.avast.com