Re: Přesnost měření (Fyzika pro 6 třídu)

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Březen 19 15:05:21 CET 2020

Existují matematici, kteří tvrdí, že grupy jsou _celá_ matematika. Fakt
je, že se s jejich pomocí dají věci dost zjednodušit. Např. pro normální
počítání potřebujete něco čemu se říká těleso postavené nad množinou
reálných čísel R. To jdou 2 grupy - aditivní {R,+} a multiplikativní
{R\{0},*} plus distributivní pravidlo, které je spolu váže : a*(b+c) =
a*b + a*c. To je vše.
Co z toho dělá neproniknutelnou vědu jsou obecné vlastnosti grup a
jejich klasifikace. Nakonec i když programujete nějaký ten procesor
vidíte jasný rozdíl mezi chováním grupy {Z,+}, kde Z je množina celých
čísel a grup {int32_t,+}, {uint32_t,+}, atd. Když si uvědomíte, že jsou
to cyklické grupy a kouknete na jejich vlastnosti, dá se s tím lépe
pracovat (nebo alespoň pochopit proč něco nefunguje podle původní
představy).
Co zatím chybí je převést do nějaké praktické formy nové poznatky z
teorie grup, tedy tak aby to mohl používat průměrný programátor. Zatím z
toho vypadla jen teorie kategorií, což je disciplína jejíž vyznavači
tvoří uzavřenou sektu do které se nedostanete pokud nejste úplný magor
nebo génius (což bývá totéž).

Mrazík