Re: Přesnost měření (Fyzika pro 6 třídu)

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Březen 18 18:30:22 CET 2020

Já bych to nedramatizoval. Je přece úplně jedno, čím se měří, je-li měřidlo
považované za normál a v nějaké přiměřené relaci k měřenému objektu. Je
úplně jedno, jestli budu měřit kostičku lega krejčovským metrem, nebo
zahradní truhlík papírovým páskem, cejchovaným v délce banánu nebo pražského
lokte. Jde o metodu. A bude jistě drobné plus, když k jejímu ověření nebudou
potřebovat elektronový mikroskop, mikrometr, nebo měřicí pásmo :) Takže
plastové měřidlo mi připadá naprosto OK, pokud nebudeme tvrdit, že ten jeden
centimetr na něm natištěný má přímé odvození od právě aktuálního etalonu SI
a tedy že to nutně nemusí být jeden centimetr - prostě je to nějaká
"pracovní jednotka", šmytec.

Ale ať jsem se začetl, kam jsem chtěl, pořád jsem nepochopil, proč je délka
ideální kostičky (se skutečnou délkou dejme tomu 3.25670 cm, zanedbejme
drsnost povrchu, teplotní dilataci objektu i měřidla atp.) udávaná jako 3 cm
+/- 0.5 cm, jsem-li schopen zjistit, že 3 < L < 4. Podle mne (a jak už tady
padlo) by to mělo být buď 3 cm +/- 1 cm, nebo 3.5 cm +/- 0.5 cm. Ale jak
jsem tu psal - vysokoškolské vzdělání mi k tomu chybí, ale pořád mám dojem,
že na pochopení učiva 6. třídy ZŠ by být potřeba nemuselo.

Pavel Kutina