Pozor na harddisky s nedokumentovaným použitím SMR

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Pondělí Červen 8 16:48:09 CEST 2020

On Mon, Jun 08, 2020 at 10:36:42AM +0200, Jiří Nesvacil wrote:
> Disk s SMR je zápis na menší plochu, takže to spolu souvisí. Test poté musí
> vykazovat zpomalení jak z důvodu plochy - méně ploten, méně plochy, tak z
> důvodu přepisu stop u SMR.

Já to pochopil tak, že dojde k maximálnímu zúžení stop. Problém je, že
zápisová hlava se nedá udělat dostatečně úzká. Fígl je ten, že vy
zápisem stopy bohužel mažete jednu krajní - proto šindelový.

Je to podobné jako u Flash - abyste zapsal jeden bajt, musíte smazat
celý Erase block. Musíte si ho celý přečíst, změnit jeden bajt a zapsat
zpět.

Pokud byste jel pomocí dd, tak zřejmě ani nezaznamenáte, že máte SMR,
protože to, že přepisujete následující stopy celkem ničemu nevadí.
Průser nastave v okamžiku, kdy si začnete zapisovat malé cancourky dat.

Netuším jak si s tím HDD vyrovnává, ale asi si ty zápisy někde střádá
a pak dělá nějaké brutálně přepisovací orgie, kdy se to snaží přerovnat
a přepsat nanovo s destrukcí krajních stop (a jejich rekonstrukcí).
Taková defragmentace. To jsou zřejmě ty momenty, že náhodnými zápisy
uvedete HDD do stavu, kdy vyplýtvá svojí vyrovnávací čast a odmítneme se
s váma dále bavit, dokud si to všechno nepřerovná. To je ten průserový
moment.

Ale věřím, že vývoj těch firmwarů jde dopředu a bude to docela věda.
Taky to může vycházet z nějakého chování filesystému a opravdu by to
mohlo jít naproti některému - třeba ntfs. Jiný bude pak na tom HDD
průser.

Sám ho zatím naštěstí nemám, tak netuším. Je taky možné, že jsem to blbě
pochopil. :-)

--
Zito