Re: Pozor na harddisky s nedokumentovaným použitím SMR

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červen 4 15:52:11 CEST 2020

Tak jsem udělal průzkum bojem.
Půjčil jsem si 2TB disk Seagate se SMR, konkrétně Barracuda ST2000DM008.
Na ni jsem nechal udělat zápis a následnou verifikaci 1TB dat z jiného
disku (taky Seagate, velikost 1TB, 7200 RPM). Verifikací myslím bitové
porovnáním s originálem, nikoli jen ověření čitelnosti cílového disku.
Následně jsem rychlost zápisu a čtení toho 1TB porovnal se stejně
provedeným zápisem a čtením na jiný (starší) 2TB disk Seagate, opět
7200RPM. Přesný typ neznám, ten disk byl v nějakém serveru IBM a je
přeštítkován jako IBM server disk xSeries.

Zápis i čtení byly dělány na Linuxu. Zápis blokově pomocí "dd
if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1G", verifikace pomocí cmp po jednotlivých
partitions.
Zdrojový disk i vše další bylo stejné, lišil se vždy jen ten cílový
disk, na který se zapisovalo a verifikovalo.

Výsledky (časy vždy uváděny jako minuty:sekundy):

SMR disk Seagate ST2000DM008:
zápis:                      236:44
čtení (verifikace): 162:44

Starší disk Seagate:
zápis:                      311:30
čtení (verifikace): 163:31

Takže minimálně pro "bulk" zápis obstál ten disk se SMR výborně.
Zapisoval výrazně rychleji než běžný starší disk.
Rychlost čtení pak byla prakticky shodná se starším diskem.

Protože teď na něm mám kopii image svých Windows 7, tak můžu udělat i
nějaké praktické pokusy. Zkusil jsem z něho nabootovat (je na něm vše -
systém i data).
Na první pohled to fungovalo dobře, díky jediné plotně i velmi potichu a
klidně. Ale nějaké větší pokusy jsem nedělal, protože to pro mě znamená
nemoct normálně pracovat (je tam i systém, tak kvůli licenční politice
ho nemůžu provozovat v jiném PC, než ze kterého pochází image systému).
Takže možná nějaké další pokusy o víkendu.
Pokud by někoho napadlo, co bych na něm měl zkusit abych ho potrápil,
tak prosím napište tipy.

PL