OT: Bluetooth v letadle

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Čtvrtek Červenec 9 20:29:48 CEST 2020


Napriklad:
Kapitan poziada letusky o kontrolu vypnutych zariadeni, lebo maju rusenie.
Letuska prebehne kabinu, poziada sediveho pana v sedom saku, aby vypol a
odlozil zariadenie. Bude pri nom stat, kym to nespravi (do prirucnej
batoziny nad hlavami). Potom oznami kapitanovi nalez a vypnutie zariadenia
v kabine. Piloti zazracne zistia, ze sa vsetko opravilo. Dobehnu kontrolu
podla postupu v manuale. Po pristati spisu zaznam...

Zazil som pred pristavanim, ze kapitan zahlasil rusenie a letusky
vystrelili do kabiny na kontrolu rychlostou, akou som ich do kabiny vbehnut
za 7 hodin letu nevidel...
Typ lietadla si nepamatam, aerolinie boli Emirates, miesto pristatia Dubaj.

Z 300 cestujucich nebude mat 200 zapnute zariadenia... hladanie nemusi byt
velmi zlozite. Ak sa zdroj nepodari najst a eliminovat, idu podla emergency
prirucky.


Dodo
mobil

Dňa št 9. 7. 2020, 12:36 Šerých Jakub <Serych na panska.cz> napísal(a):

> Já nezpochybňují to, že eventuálně může k nějakému drobnému rušení dojít.
> Já si jen nedokážu rekonstruovat tu situaci.
> V letadle jsou dva, možná tři piloti a pár letušek. Dojde k mimořádné
> situaci - výpadek autopilota. Piloti informují letušky, že se něco děje a
> ty mají předem pečlivě nacvičené postupy, jak se chovat a co komunikovat s
> pasažéry. Piloti mají knihu plnou postupů, kde si najdou příslušnou situaci
> a jedou krok o kroku podle ní. Úspěšně přistanou, úsměvem vyprovodí
> vystupující cestující a poté sepíší protokol o té mimořádné situaci.
> A najednou je všem zřejmé, že celou situaci způsobil diskman toho pána v
> šedivém saku z business class?
> Jakub Šerých
>
> Odesláno z mého někdy až příliš chytrého mobilu
>
>
> -------- Původní zpráva --------
> Předmět: RE: OT: Bluetooth v letadle
> Odesílatel: Zuffa Jan
> Komu: HW-news
> Kopie:
>
> First class je vacsinou hned za kabinou pilotov
>
> A anteny navigacnych pristrojov tiez asi nebudu na opacnom konci
> lietadla...
>
> Tak asi preto.
>
>
>
> j.
>
>
>
> *From:* Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] *On Behalf Of *Šerých
> Jakub
> *Sent:* 9. júla 2020 1:32
> *To:* HW-news
> *Subject:* Re: OT: Bluetooth v letadle
>
>
>
> Nedovedu si úplně představit, jak detekovali, že rušení způsobil bateriový
> CD přehrávač. Letadlo ve kterém je cca 150 cestujících, dojde k disfunkci
> autopilota, přistanou a pak provedou detailní osobní prohlídku všem, zabaví
> jim veškeré elektronické věci, podrobí je důkladné EMI analýze a vyhodnotí,
> že právě onen CD přehrávač způsobil problém?
>
> Spíše to považuji za účelovou Urban legend.
>
> Jakub Šerých
>
> Odesláno z mého někdy až příliš chytrého mobilu
>
>
>
> -------- Původní zpráva --------
> Předmět: Re: OT: Bluetooth v letadle
> Odesílatel: balu
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Kopie:
>
> vratim sa k teme. Pripravujem EMC kurzy pre nasich zamestnancov a pri
> tej prilezitosti som narazil report NASA, ktory hovori aj o
> reportovanych pripadoch rusenia lietadiel od elektronickych zariadeni na
> palube, vid. strana 11, kapitola 2.3.2
> https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf
>
> Je to z cias pred masivnym nastupom mobilnych zariadeni (1995), ale
> dobove mobilne telefony tam uz su zastupene. Ako som spominal, efekt
> hlavne na navigacne systemy.
>
> One well-known EM1 case is not included in the ASRS data base. In
> February, 1993, a DC-10 autopilot was disrupted during final landing
> approach by a battery-powered CD player oper- ated by a passenger in
> first-class. To prevent the aircraft from crashing after suddenly
> veering off course, the pilot had to manually take control of the aircraft.
>
> b.
>
>
>
>
> On 17/06/2020 09:32, balu wrote:
> > Dovolim si oponovat, o pocuvanie komunikacie, alebo zistovanie polohy
> > vobec nejde. Komunikacia s ATC je bezna, nekodovana, amplitudovo
> > modulovana prevadzka. Ci to niekto pocuva, alebo nie, je kazdemu
> > ukradnute. Niektore spolocnosti to dokonca pustaju do infotainment
> > systemu a moze to pocuvat kazdy na palube. O polohe plati viacmenej to
> > iste.
> >
> > Problematicke su ale ine aspekty. Prvy je bezpecnost v lietadle. Ludia,
> > ktori maju v rukach vsetky mozne elektronicke gadgety maju tendenciu ich
> > pouzivat a ignorovat vsetko naokolo. Pocas vzletu a pristatia, ale aj
> > pri turbulentnom pocasi sa moze stat hocico, a objekty potom lietaju po
> > celom lietadle. Nie je uplne prijemne dostat notebookom do hlavy od
> > debilka cez dve sedacky pri prudkom brzdeni, alebo nahlej turbulencii.
> > Vacsine ludi to nedochadza, nezatvaraju po sebe priehradky na batozinu,
> > odputaju sa, a dokonca aj postavia do ulicky v tej sekunde ako lietadlo
> > dosadne a este stale sa hybe. Pohybuje sa stale 200km/h...
> > A stale sa najde par kretenov, ktori su schopni telefonovat na plnu
> > hubu, otravujuc vsetkych okolo, uz aj pocas rolovania.
> >
> > Druhy problem je technicky, a to je potencialna interferencia s
> > komunikacnymi/navadzacimi signalmi. Teda neviem na 100% povedat, ci je
> > to naozaj technicky problem, alebo nieco, co posadka hovori, aby aj ten
> > najvacsi bezmozog vsetko vypol, a venoval sa tomu co sa deje.
> >
> > Pri ILS pristavani ide lietadlo az po poslednu milu podla radia, v
> > pasmach 100 a 300MHz. Neviem posudit do akej miery je to citlive na
> > interferenciu od zabavnych zariadeni, ale nejaky potencial tam urcite
> > je. Zazil som uz niekolko krat, ze pilot ziadal, aby si vsetci
> > skontrolovali a uistili sa, ze maju vypnute vsetky telefony, lebo
> > interferencia s navigacnymi pomockami. V lietadle nebol nikto, koho by
> > bolo treba vylozene spacifikovat, takze verim, ze to mohlo byt naozaj :-)
> >
> > Druha vec je, hlavne v zlom pocasi, kedy ma byt kazdy priputany a vsetko
> > odlozene, objekty lietaju naokolo, sa obcas najde obojstranne
> > lobotomovany jedinec, ktory musi mat napriek situacii a niekolkym
> > upozorneniam posadky vytiahnuty laptop, alebo pozerat film na tablete.
> > Vtedy som videl, ze piloti v ramci riesenia situacie vyhlasili, ze koli
> > zlemu pocasiu sa musi letiet kompletne podla pristrojov a tieto
> > zariadenia ich rusia, ze sa musi povypinat uplne vsetko (uz chybalo len
> > dopovedat ze vsetci aj tak zomrieme). Po naozaj vrazednych pohladoch
> > okolosediacich to lobotomovany finalne zabalil.
> >
> > b.
> >
> >
> >
> > On 17/06/2020 07:33, Jan Kuba wrote:
> >> V rezimu "letadlo" lze mit  na telefonu zapnute wifi a BT.
> >> Nekrete AM/FM prijimace mohou vice ci mene vyzarovat oscilatorovy
> >> signal a hlavne spolecnosti nechteji, aby cestujici poslouchali
> >> komunikaci pilotu s letistem. To plati i o zjistovani polohy...
> >>
> >> středa 17. června 2020 Zdenek <zdej na atlas.cz <mailto:zdej na atlas.cz
> <zdej na atlas.cz>>>
> >> napsal(a):
> >>
> >>     Dobré ráno.____
> >>
> >>     Vybírám BT sluchátka a zajímal jsem se, jak je to s jejich
> >>     používáním v letadle.____
> >>
> >>     ČSA je zakazuje používat během startu a přistání, což je asi
> >>     normální. ____
> >>
> >>     Čekal bych, že jinde to bude stejné, ale náhodou jsem zkouknul
> >>     Emirates a tam už tomu trochu nerozumím:____
> >>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200709/850a1563/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list