Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
Jan Kuba
honza.kuba na gmail.com
Středa Červenec 8 09:50:20 CEST 2020
Ano, když budete hledat problémy, tak je najdete. Vždycky lze argumentovat
tím, že to , či ono je problematické a co kdyby...
Když budete chtít, tak je ale vyřešíte. Všechny ty "kudrlinky" a zádrhely
jde pořešit. Pravda, nestačí na to smatrtphon.
Tady je evidentní, že systémy na železnici jsou zastaralé. 50 let a víc.
Kdyby u dopravních letadel byly navigační a elektronické systémy staré 50
let tak v dnešním provozu padají jako hrušky..
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Bez
virů. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
st 8. 7. 2020 v 7:34 odesílatel Dodo Racek <dodoracek na gmail.com> napsal:
> Problematika je sirsia.
>
> Vlaky (supravy, alebo cislo lokomotivy a jednotlive vagony) chodia
> (minimalne v SK) nie iba jednu trat. Ak je potreba, tak ich presunu inam a
> chodia tam. Operativa-> teda hasenie toho, co hori najviac, kedze nie su
> peniaze...
> Riesenie, ktore je pozitelne iba na jednu trat, je NEAKCEPTOVATELNE.
>
> Ak sa stretnu supravy, ktore chodili na jednokolajke, na dvojkolajnej
> trati a ziaden nebude v stanici, potom co? Odstavi sa cela trat? Znizi sa
> rychlost na 5 km/h az kym neprejdu okolo seba a bezpecne sa neminu?
> Co na to rychlik, ktoremu podla planu mal osobacik uhnut na dalsej stanici
> na inej kolaji, ale este stale je na trati, lebo spomalil, pretoze mu
> vysielacka, alebo iny system oznamil, ze sa o x km blizi iny vkak?
> Ako vysielacku napr. S dosahom 5 km oznamite nieco za tunel, ktory ma aj
> viac ako 5km a trat je v hornatej oblasti?
> Ako z vlaku zistite, ako su nastavene vyhybky na trati medzi vlakmi?
>
> To je len par "certikov", schovanych v detailoch...a je ich omnoho viac!!!
>
> Na kolajovych vozidlach sa riesi napr. Aj prejazdovy profil. Podla neho sa
> rozhoduje, ci konkretny vagon je mozne pouzit na konkretnu trat, ci preide
> mostami a hlavne tunelmi, ci neoderie nieco na streche, alebo v tuneli,
> lebo (dlhsie) tunely nie su rovne, ale su v nich zakruty. A pre tunely sa
> rovnako rataju prejazdove profily...
> Nie je mozne nainstalovat ani antenku velkosti päste na strechu vlaku, bez
> preratania profilu...
>
> Na aute sofer uhne viac nabok, a mozno aj ten oproti... Pri kolajach vagon
> v zakrute precnieva stredom vnutri a predkom+zadkom von. To iste robi aj
> kazdy vagon, iduci oproti. A neuhnu!
> Alebo su na danu trat vhodne a preidu, ak nie, zrazia sa a pravdepodobne
> skoncia mimo kolaji.
>
> Vsimnite si, ze na vagonoch byvaju na streche veci (vetraky, anteny,
> cokolvek trciace...) hlavne nad napravami. Ta cast nevybocuje mimo kolaji,
> preto najmenej ovplyvnuje prejazdovy profil.
>
> Tunely na tratiach maju mnoho desiatok rokov... a boli projektovane podla
> poziadaviek v case projektovania. Kolko vlakovych tunelov, naprojektovanych
> a postavenych za poslednych 30 rokov poznate? A kolko poznate starsich?
>
> Nechcem povedat, ze lepsie sa nic urobit neda. Chcem povedat, ze
> 2-sekundovy napad -> ved preco tam nedaju toto-tamto, je vacsinou technicky
> nepouzitelny z mnohych *technickych dovodov*, ktore sa riesia v danej
> oblasti.
>
> Dodo
> mobil
>
> Dňa ut 7. 7. 2020, 22:32 Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
> napísal(a):
>
>> nejspíš se dá vymyslet víc věcí, než ta apka. Třeba vysílačky s dosahem
>> kilometr a pokud jsou vlaky v dosahu a není jeden z nich ve stanici, je
>> zle.
>> Problém je, že dráha vznikala za rakousko-uherska a její organizační
>> struktura nějak v té době zamrzla. Nejde až tak o skutečnou bezpečnost, ale
>> o to, aby bylo všechno v souladu s předpisy - aby nikdo za nic nemohl.
>> Takže než tam dát mobil s apkou, nebo i tu vysílačku, raději se použije
>> zabezpečení stylem, že se fíra musí zeptat. Nezeptá se, nebo mu to dispečer
>> řekne špatně, má smůlu.
>> Při tom přes všechnu tu proklamovanou bezpečnost se zase na jiné nehodě
>> ukazuje, že tam jsou ve skutečnosti strašné zmatky. Jak vloni vykolejil ten
>> nákladní vlak, protože vjel 90 do opravovaného úseku, kde měl jet 30,
>> vyjmenovali asi tři způsoby, jak měl být fíra o snížení rychlosti předem
>> informován a místo toho mu to poslali jen na tablet, kam se nepodíval.
>> Když občas sleduju seriál Letecké katastrofy, tam se po každé nehodě
>> řeší, co je potřeba změnit (organizačně nebo technicky), aby k tomu příště
>> nedošlo. A taky to změní. Tento princip by se na dráze taky hodil.
>>
>> Anděl
>>
>> Dne 07.07.2020 v 20:26 Aleš Procháska napsal(a):
>>
>> To bude asi dost komplikované. Dovedu si představit ne moc složitou appku
>> pro mobil, která by pomocí GPS přes nějaký server sledovala pohyb vlaků na
>> jednokolejné trati a případně vydala strojvedoucímu varování. Jenže to by
>> nemělo dostatečnou spolehlivost aby se tomu dalo říct drážní zabezpečovací
>> zařízení, takže to nikdy nikdo nenapíše a bude se čekat na nějaký
>> certifikovaný systém aspoň v SIL4, jenže ten nebude protože ho nikdo
>> nezaplatí...
>>
>> Aleš Procháska
>>
>>
>> * Od: * Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com> <pavel.kadecka na gmail.com>
>> * Komu: * HW-news <hw-list na list.hw.cz> <hw-list na list.hw.cz>
>> * Odesláno: * 7.7.2020 19:37
>> * Předmět: * Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
>>
>> Vlaky mají o dost větší brzdnou dráhu než auta. Museli byste mít radar s
>> velkým dosahem a rovnou trať, aby to bylo něco platné.
>>
>> Železnice samozřejmě svoje zabezpečení má, ale tady to byla nějaká
>> lokální trať a malé dieselové vlaky.
>>
>> P.K.
>>
>> Dne út 7. 7. 2020 19:22 uživatel Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> napsal:
>>
>> Zrovna jsem si dnes říkal - technologie se dramaticky vyvíjejí a dnes se
>> zase srazily na Karlovarsku vlaky. Zajímalo by mne, kdy ta technologie
>> dorazí i k železnici.
>> Dokážu si představit poměrně jednoduché zařízení, které hlídá polohu
>> soupravy a pokud se v rámci jednokolejné trati k sobě dvě takové blíží,
>> spustilo by to v kabině nějaký alarm. Nebo ještě lépe rovnou by to samo
>> duplo na brzdy.
>> Neznám systémy zabezpečení na železnici, ale proč už něco podobného
>> nefunguje? Stále je vlaková souprava řízena nějakým strojvedoucím, který
>> může selhat. Je to jen člověk a stát se to může, lépe řečeno je třeba s tím
>> počítat.
>>
>> V době, kdy jsou automobily vybavené různými asistenty, které dokáží
>> zašlápnout auto před případným nárazem do před ním jedoucího vozu tu nemáme
>> zabezpečení vlaků, které se chybou obsluhy řítí proti sobě.
>> Co je špatně? Kde je problém, nebo co jsem přehlédnul?
>> Pokud někdo něco o takovém zabezpečení na dráze víte, dejte prosím
>> vědět. Zajímá mne to.
>>
>> út 7. 7. 2020 v 15:55 odesílatel Jirka Mww <jirka.mww na gmail.com> napsal:
>>
>> Díky, rozšířilo mi to obzory. Už jsem dlouho v důchodu a technologie se
>> opravdu dramaticky vyvíjejí.
>>
>> Zdravi
>> Jirka Sloupenský OK1MWW
>>
>>
>>
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Bez
>> virů. www.avast.com
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>
>> út 7. 7. 2020 v 15:48 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net> napsal:
>>
>>
>> https://www.cisper.nl/en/case-studies/decathlon-uses-tageos-rfid-labels-to-identify-millions-of-items-worldwide
>>
>> Martin Hanek
>>
>> Dne 07.07.2020 v 15:38 Jindroush napsal(a):
>> > Náhodou jsem před pár dny něco v Decathlonu kupoval, tak jsem
>> > pohledal. Je to obyčejný plastový štítek s čárovým kódem a nápisem
>> > RFID. Prosvícený vypadá takto:
>> > https://www.dropbox.com/s/fws3wri088hb2sw/20200707_150515.jpg?dl=0
>> >
>> > Předpokládám, že není NFC kompatidebilní, abych si ho mohl přečíst
>> > mobilem.
>> > J.
>> >
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200708/e3b9fcf4/attachment-0001.html>
Další informace o konferenci Hw-list