Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Úterý Červenec 7 22:46:22 CEST 2020


Přesně tak. Pravidla (v tomhle případě drážní předpis D3) nepočítají s tím, že lidi prostě dělají s určitou pravděpodobností chyby a pak se všichni diví a házejí vinu na jednotlivce.


Aleš Procháska



 Od:   Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz> 
 Komu:   <hw-list na list.hw.cz> 
 Odesláno:   7.7.2020 22:32 
 Předmět:   Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky) 

     
nejspíš se dá vymyslet víc věcí, než ta       apka. Třeba vysílačky s dosahem kilometr a pokud jsou vlaky v       dosahu a není jeden z nich ve stanici, je zle. 
          
Problém je, že dráha vznikala za       rakousko-uherska a její organizační struktura nějak v té době       zamrzla. Nejde až tak o skutečnou bezpečnost, ale o to, aby bylo       všechno v souladu s předpisy - aby nikdo za nic nemohl. Takže než       tam dát mobil s apkou, nebo i tu vysílačku, raději se použije       zabezpečení stylem, že se fíra musí zeptat. Nezeptá se, nebo mu to       dispečer řekne špatně, má smůlu.
          
Při tom přes všechnu tu proklamovanou       bezpečnost se zase na jiné nehodě ukazuje, že tam jsou ve       skutečnosti strašné zmatky. Jak vloni vykolejil ten nákladní vlak,       protože vjel 90 do opravovaného úseku, kde měl jet 30, vyjmenovali       asi tři způsoby, jak měl být fíra o snížení rychlosti předem       informován a místo toho mu to poslali jen na tablet, kam se       nepodíval.     
Když občas sleduju seriál Letecké       katastrofy, tam se po každé nehodě řeší, co je potřeba změnit       (organizačně nebo technicky), aby k tomu příště nedošlo. A taky to       změní. Tento princip by se na dráze taky hodil.     

          
Anděl     

          
Dne 07.07.2020 v 20:26 Aleš Procháska       napsal(a):
                        To bude asi dost komplikované. Dovedu si představit ne moc       složitou appku pro mobil, která by pomocí GPS přes nějaký server       sledovala pohyb vlaků na jednokolejné trati a případně vydala       strojvedoucímu varování. Jenže to by nemělo dostatečnou       spolehlivost aby se tomu dalo říct drážní zabezpečovací zařízení,       takže to nikdy nikdo nenapíše a bude se čekat na nějaký       certifikovaný systém aspoň v SIL4, jenže ten nebude protože ho       nikdo nezaplatí...       

              
Aleš Procháska 
         
         
         
             Od:            Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>           
                        Komu:            HW-news <hw-list na list.hw.cz>           
                        Odesláno:            7.7.2020 19:37           
                        Předmět:            Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do           problematiky)           
           
                        
               
Vlaky mají o dost větší brzdnou dráhu než auta.                 Museli byste mít radar s velkým dosahem a rovnou trať,                 aby to bylo něco platné.               

                              
Železnice samozřejmě svoje zabezpečení má, ale tady                 to byla nějaká lokální trať a malé dieselové vlaky.               

                              
P.K. 
                 
                 
                   
Dne út 7. 7. 2020 19:22                     uživatel Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com>                     napsal:
                                                           
                       
Zrovna jsem si dnes říkal - technologie se                         dramaticky vyvíjejí a dnes se zase srazily na                         Karlovarsku vlaky.  Zajímalo by mne, kdy ta                         technologie dorazí i k železnici.                        
Dokážu si představit poměrně jednoduché                         zařízení, které hlídá polohu soupravy a pokud se                         v rámci jednokolejné trati k sobě dvě takové                         blíží, spustilo by to v kabině nějaký alarm.                         Nebo ještě lépe rovnou by to samo duplo na                         brzdy.                       
Neznám systémy zabezpečení na železnici, ale                         proč už něco podobného nefunguje? Stále je                         vlaková souprava řízena nějakým strojvedoucím,                         který může selhat. Je to jen člověk a stát se to                         může, lépe řečeno je třeba s tím počítat.                        

                                              
V době, kdy jsou automobily vybavené různými                         asistenty, které dokáží zašlápnout auto před                         případným nárazem do před ním jedoucího vozu tu                         nemáme zabezpečení vlaků, které se chybou                         obsluhy řítí proti sobě.                       
Co je špatně? Kde je problém, nebo co jsem                         přehlédnul?                       
Pokud někdo něco o takovém  zabezpečení na                         dráze víte, dejte prosím vědět. Zajímá mne to.                       
                       
                         
út 7. 7. 2020                           v 15:55 odesílatel Jirka Mww <jirka.mww na gmail.com>                           napsal:
                                                                             
Díky, rozšířilo mi to obzory.  Už jsem                             dlouho v důchodu a technologie se opravdu                             dramaticky vyvíjejí.                              

                               
                                 
Zdravi
                                   Jirka Sloupenský  OK1MWW                                                              
                                                                                   

                                                                                             
                                   	                                   	Bez                                     virů. www.avast.com                                                                                                                                                                                      
                           
                             
út 7. 7. 2020                               v 15:48 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net>                               napsal:
                                                          https://www.cisper.nl/en/case-studies/decathlon-uses-tageos-rfid-labels-to-identify-millions-of-items-worldwide
                               
                               Martin Hanek
                               
                               Dne 07.07.2020 v 15:38 Jindroush                               napsal(a):
                               > Náhodou jsem před pár dny něco v                               Decathlonu kupoval, tak jsem 
                               > pohledal. Je to obyčejný plastový                               štítek s čárovým kódem a nápisem 
                               > RFID. Prosvícený vypadá takto:
                               > https://www.dropbox.com/s/fws3wri088hb2sw/20200707_150515.jpg?dl=0
                               >
                               > Předpokládám, že není NFC                               kompatidebilní, abych si ho mohl přečíst 
                               > mobilem.
                               > J.
                               >
                               
 _______________________________________________
                               HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
                               Hw-list na list.hw.cz
                               http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
                                                         _______________________________________________
                           HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
                           Hw-list na list.hw.cz
                           http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
                                                                                          _______________________________________________
                     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
                     Hw-list na list.hw.cz
                     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
                                                                             
             
             _______________________________________________
             HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
             Hw-list na list.hw.cz
             http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
                                  
              _______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
          

         

_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200707/bceeec67/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list