Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
Aleš Procháska
ales.prochaska na divesoft.com
Úterý Červenec 7 22:46:22 CEST 2020
Přesně tak. Pravidla (v tomhle případě drážní předpis D3) nepočítají s tím, že lidi prostě dělají s určitou pravděpodobností chyby a pak se všichni diví a házejí vinu na jednotlivce.
Aleš Procháska
Od: Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
Komu: <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 7.7.2020 22:32
Předmět: Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
nejspíš se dá vymyslet víc věcí, než ta apka. Třeba vysílačky s dosahem kilometr a pokud jsou vlaky v dosahu a není jeden z nich ve stanici, je zle.
Problém je, že dráha vznikala za rakousko-uherska a její organizační struktura nějak v té době zamrzla. Nejde až tak o skutečnou bezpečnost, ale o to, aby bylo všechno v souladu s předpisy - aby nikdo za nic nemohl. Takže než tam dát mobil s apkou, nebo i tu vysílačku, raději se použije zabezpečení stylem, že se fíra musí zeptat. Nezeptá se, nebo mu to dispečer řekne špatně, má smůlu.
Při tom přes všechnu tu proklamovanou bezpečnost se zase na jiné nehodě ukazuje, že tam jsou ve skutečnosti strašné zmatky. Jak vloni vykolejil ten nákladní vlak, protože vjel 90 do opravovaného úseku, kde měl jet 30, vyjmenovali asi tři způsoby, jak měl být fíra o snížení rychlosti předem informován a místo toho mu to poslali jen na tablet, kam se nepodíval.
Když občas sleduju seriál Letecké katastrofy, tam se po každé nehodě řeší, co je potřeba změnit (organizačně nebo technicky), aby k tomu příště nedošlo. A taky to změní. Tento princip by se na dráze taky hodil.
Anděl
Dne 07.07.2020 v 20:26 Aleš Procháska napsal(a):
To bude asi dost komplikované. Dovedu si představit ne moc složitou appku pro mobil, která by pomocí GPS přes nějaký server sledovala pohyb vlaků na jednokolejné trati a případně vydala strojvedoucímu varování. Jenže to by nemělo dostatečnou spolehlivost aby se tomu dalo říct drážní zabezpečovací zařízení, takže to nikdy nikdo nenapíše a bude se čekat na nějaký certifikovaný systém aspoň v SIL4, jenže ten nebude protože ho nikdo nezaplatí...
Aleš Procháska
Od: Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Odesláno: 7.7.2020 19:37
Předmět: Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
Vlaky mají o dost větší brzdnou dráhu než auta. Museli byste mít radar s velkým dosahem a rovnou trať, aby to bylo něco platné.
Železnice samozřejmě svoje zabezpečení má, ale tady to byla nějaká lokální trať a malé dieselové vlaky.
P.K.
Dne út 7. 7. 2020 19:22 uživatel Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> napsal:
Zrovna jsem si dnes říkal - technologie se dramaticky vyvíjejí a dnes se zase srazily na Karlovarsku vlaky. Zajímalo by mne, kdy ta technologie dorazí i k železnici.
Dokážu si představit poměrně jednoduché zařízení, které hlídá polohu soupravy a pokud se v rámci jednokolejné trati k sobě dvě takové blíží, spustilo by to v kabině nějaký alarm. Nebo ještě lépe rovnou by to samo duplo na brzdy.
Neznám systémy zabezpečení na železnici, ale proč už něco podobného nefunguje? Stále je vlaková souprava řízena nějakým strojvedoucím, který může selhat. Je to jen člověk a stát se to může, lépe řečeno je třeba s tím počítat.
V době, kdy jsou automobily vybavené různými asistenty, které dokáží zašlápnout auto před případným nárazem do před ním jedoucího vozu tu nemáme zabezpečení vlaků, které se chybou obsluhy řítí proti sobě.
Co je špatně? Kde je problém, nebo co jsem přehlédnul?
Pokud někdo něco o takovém zabezpečení na dráze víte, dejte prosím vědět. Zajímá mne to.
út 7. 7. 2020 v 15:55 odesílatel Jirka Mww <jirka.mww na gmail.com> napsal:
Díky, rozšířilo mi to obzory. Už jsem dlouho v důchodu a technologie se opravdu dramaticky vyvíjejí.
Zdravi
Jirka Sloupenský OK1MWW
Bez virů. www.avast.com
út 7. 7. 2020 v 15:48 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net> napsal:
https://www.cisper.nl/en/case-studies/decathlon-uses-tageos-rfid-labels-to-identify-millions-of-items-worldwide
Martin Hanek
Dne 07.07.2020 v 15:38 Jindroush napsal(a):
> Náhodou jsem před pár dny něco v Decathlonu kupoval, tak jsem
> pohledal. Je to obyčejný plastový štítek s čárovým kódem a nápisem
> RFID. Prosvícený vypadá takto:
> https://www.dropbox.com/s/fws3wri088hb2sw/20200707_150515.jpg?dl=0
>
> Předpokládám, že není NFC kompatidebilní, abych si ho mohl přečíst
> mobilem.
> J.
>
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200707/bceeec67/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list