OT: A je to tady!

Pátek Červenec 3 09:51:41 CEST 2020

Spotřeba auta je něco, co závisí na tolika faktorech, že připsat
zásluhu jen konkrétní benzínce, je jako věštění z kříšťálové koule.
Pokud je to ten samý benzín tzn. stejné oktanové číslo (a stejný podíl
biosložky, tzn. lihu), tak tam žádné dramatické rozdíly nebudou. Test
spotřeby by navíc musel probíhat nějak exaktně, tzn. tlak vzduchu,
teplota, nadmořská výška, vlhkost, směr větru, pneumatiky, teplota
pneu, tlak v pneu a stejná trasa...

Taky si dělám záznamy. Co se skutečně projevilo jako vliv paliva, byl
E85, kde byl velký poměr lihu, auto znatelně hůř startovalo (v létě) a
spotřeba vyletěla tolik, že nemělo smysl ten E85 benzín znova brát,
protože ani přes jeho nižší cenu se to nevyplatilo. Auto nebylo nijak
upravované, žádný flexifuel apod. Zkusil jsem to jednou, asi před 10
lety.

Jinak se projeví jak na to zrovna šlapu (pospíchám / nepospíchám), v
kterou denní dobu tu samou trasu jedu (žádný provoz / hustý provoz),
případně kudy (okresky / dálnice / město). Každý semafor, kde musím
zastavit, se projeví, každé předjetí se projeví nebo naopak když se
předjíždět nedá a jedete za nějakou avií 80km/h.

Shell se chlubí svými "fuelsave" palivy, která ušetří až litr na
nádrži, což je naprosté nic a prakticky se nedá prokázat, jestli
kecaj. Za prvé je tam to AŽ a za druhé litr na 800-1200 kilometrů, to
vychází úspora v řádu desetin litru na 100 km. Což vzhledem k tomu, že
Shell patří mezi ty dražší benzínky, znamená, že když pojedete jinam,
kde je benzín o dvě koruny levnější, ušetříte okamžitě a nemusíte to
ani složitě počítat nebo měřit. A i kdyby to na ten Shell benzín bralo
o 0,1-0,2 l / 100km míň, cena to vyváží nebo rovnou přebije.

A k těm odcházejícím alternátorům, značka baterie na to těžko může mít
vliv, když je to všechno stejná technologie, tzn. olovo. Jak ta pověra
asi vznikla, no Varta je dost rozšířená značka a alternátor se občas
porouchá, mechanikovi prošly pod rukama třeba tři auta, kde měnil
alternátor, všechny měly Vartu, tak si to spojil. Stejně tak si to
mohl spojit s pneumatikami, třeba Barum nebo Nexen (na ty dneska
obouvá škodovka přímo v továrně).

P.K.