Soft start

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Leden 7 10:23:07 CET 2020

Jak jsem již jednou psal. Není to jen o matematice a Ohmově zákoně a
normách. Je to  také o zkušenostech a praxi  s těmito výrobky.
Když jsme ale u těch výkonů lze v případě nárazového hobby    použití  ( o
to tu jde ) například rozbrušovačky s příkonem 1000W použít i malou
centrálu  650VA.
Je ale třeba počítat s tím, že se o ten stroj při řezání nemohu opřít. Ze
strany centrály je většinou nějaká proudová nebo tepelná pojistka.

  V případě původního dotazu šlo evidentně o proudovou špičku při rozběhu
toho univerzálního komutátorového stroje.
Jestli se během řezání dřeva  kousne kotouč, tak ano, příkon pily bude
větší než štítkových 1000W a centrála ( její elektronika) zareaguje tím, že
zátěž odpojí.
O to ale nejde a počítám s tím, že obsluha té pily ví , jak se používá  a
dokáže řezat tak, aby nebyla přetížená. Zvlášť když jí napájí z
elektrocentrály.
Soft start omezí poměrně velký proudový náraz při rozběhu a centrála bude
spokojená - nakonec i ten motor pokosovky bude rád.
Standardně se u některých spotřebičů tenhle softstartsystém montuje z
výroby, krom efektu, kdy se sníží ten náraz při rozběhu se pak taková 1000W
rozbrušovačka chová
v ruce při práci mnohem mravněji.
Otázka ve zmíněném případě a řešení softstartem  je trochu hlubší a vyplývá
z principu funkce té centrály a řízení softstartru:
Uvažujeme, že jednoduché softstarty používají fázové řízení triakem. To v
případě univerzálního motoru je v pořádku a stejně tak při použití při
napájení z běžné sítě.
 Některé elektrocentrály, byť mají výstup řízený elektronikou ( AVR) nemusí
mít na výstupu sinusový průběh, ale například trapézový nebo dokonce
obdélníkový a tam triaková regulace z principu její funkce
nemusí fungovat, nebo nebde fungovat dobře. U některých strojů  se také
výstupní tvar průběhu napětí může  měnit  se zátěží.  Jiné elektrocentrály
bez elektroniky s klasickým asynchronním generátorem
zase mění se záteží kmitočet ( což pro fázové regulátory až tak není
problém )  ale  při fázové regulaci se při určitém úhlu otevření triaku
agregát "odbudí"   ( Honda GX1200 )

Takže bych veškerou energii směroval k tom, zda zmíněná Zipperka opravdu
umí sinus a podá si ruku s triakovým regulátorem ( softstartem ) . Nebo
bude třeba řešit rozběh pomocí odporu.
Jsem si naprosto jistý , že v případě původního dotazu to vyřeší problém s
přetížením elcentrály při startu té pokosovky.
A to mnohem levněji, než nákup jiného agregátu.