Bezpečnost Marxova generátoru

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Leden 4 21:15:44 CET 2020

Dobrý den všem,

chystám se zas s dětmi na kroužku stavět MG. U předchozího jsem měl skleněné
kondy 15x500 pF. Pár lidí včetně mě od toho dostalo bleskem (40-50 cm) a moc
velká pecka to nebyla, takže s touto kapacitou se to zdá být bezpečné:-)

Ale celá konstrukce byla dost nespolehlivá, postupně se to stalo
nezprovoznitelným. Vlastně všechny incidenty, kdy tím někdo dostal,
souvisely právě s nějakou poruchou.

Vymyslel jsem novou a plánuju v ní použít keramiky 2n2 z Aliexpressu.
Nabíjeno na něco přes 30 kV, začneme od 10 ks a pak se bude upgradovat,
cílem je překročit MV:-)

Otázka zní, co se stane, když někdo dostane tím 1,4m bleskem od 34ks sériově
zapojených 2n2 nabitých na 32 kV:-)

Náboj při sériovém řazení neroste, takže 2,2n*32k=70 µC poněkud překračuje
normovaný práh bolesti 50 µC. Ale nevím, jak blízko/daleko to má k reálné
nebezpečnosti, tzn. jak moc drsná bezpečností opatření okolo dělat.

Díky,
PH