Re: Vysílání na 20m

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Únor 27 19:01:46 CET 2020

Každý den se vypouští cca 4x meteosondy - průměr balónu okolo metru.
A to nejen v CZ i v Německu a jinde.
Obloha je jimi doslova prošpikovaná.
Teď v zimě dokonce létají i poměrně velké sondy nesoucí 03 čidla...
Protože mě taková kolize s dopravním letounem také zajímala, ptal jsem se
přímo pracovníka ČMHÚ z Libuše, odkud sondy vypouštějí.
Odpověď jsem bez úpravy típnul níže:
----------------------------------

Experti tvrdí, že dnešní letadla jsou mnohem pevnější a odolávají nejen
ptákům v motorech, ale i třeba obřím kroupám, které mohou mít větší
hmotnost než moderní sondy.
Příznivý je i poměr mezi hmotností a pevností sondy. Další teorie tvrdí, že
rázová vlna před letadlem dokáže "odstrčit" balon, nebo sondu od samotného
letadla, čili k přímému
kontaktu ani nemusí dojít. Předepsaná je i maximální pevnost závěsné šňůrky
mezi balonem a sondou. Pokud někdo vypustí do vzduchu něco extra (lustr a
pod.), řízení
letového provozu o tom ví a varovná zpráva NOTAM se stává součástí letové
dokumentace. Na druhé straně jsou v Evropě v několika posledních letech
sondery zaregistrovány
2 incidenty, kdy porovnáním dráhy sondy a letadla se dá vysvětlit příčina
předčasného a neočekávaného ukončení letu sondy. Po nálezu na zemi měly
sondy přetržené šňůrky.
Dalo by se tedy říci, že sondy a balony neohrožují letadla, ale právě
naopak, letadla ohrožují sondy. [image: :mrgreen:]

Nakonec to srovnání střetu motorkáře s vosou. Sice hmotnost vosy je
malinká, ale při jejím profilu má velmi malou plochu nárazu a tak je síla
střetu s tváří na mm2 velmi vysoká.
Zde ale nefunguje rázová vlna, na to motorka jede moc pomalu. To jsou
zkrátka zákony fyziky. Sice se může zdát, že se ve vzduchu pohybuje po
celém světě mnoho sond a ještě
více letadel, ale vzhledem k tomu, že se většinou střetávají ve velmi tenké
výškové vrstvě atmosféry, je ta pravděpodobnost vzájemného střetu v těch
mnoha kilometrech
kubických, když je sonda stejně většinu svého výstupu nad letovou hladinou
letadel, mizivá.

čt 27. 2. 2020 v 18:48 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz>