Re: Servo a jeho řízení - bylo Krokový motor - nepravidelnost chodu

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Prosinec 31 00:38:55 CET 2020

Dvě malé poznámky:
Tím průmyslovým řízením jsem myslel řízení na nějaké výrobní lince, nebo
třeba
balicí linku, nějaké řízení dopravníků atd.
Zrovna teď přes svátky se bavím tím, že píšu řízení pro velké servo na
testovací
stolici pro jednoho automotiváckého zákazníka. Na tom testeru se bude
provádět
závěrečné testování a výstupní kontrola jejich výrobků. To servo tam
simuluje
provoz auta, kam ty jejich výrobky patří.

K řízení CNC:
Těch přístupů je víc. Ale asi neobvyklejší dnes je, že řídicí systém v
nějakém definovaném
taktu úkoluje pohony pro jednotlivé osy. Slušný dnešní standard je
frekvence smyčky
1 kHz. Starší systémy měly často periodu třeba i 10ms, naopak nejlepší
dnešní to někdy
tlačí až třeba na 4 kHz. Víc už asi nemá moc smysl.
Takže řídicí systém vždy každou milisekundu pošle všem driverům
požadavek, kam mají
dojet v průběhu následující milisekundy.
Takže ten datový není nijak závratný, každou milisekundu par paketů. Ale
podstatné je,
aby to bylo skutečně přesně za tu 1ms, nebo aby byl zajištěn nějaký
mechanismus
resynchronizace. Jinak je to na kvalitě obráběného povrchu poznat.

To výše napsané platí pro sběrnicová serva, která prostě dostanou příkaz.
Krokáče nebo serva DIR/STEP (o čemž vzniklo tohle vlákno) jsou úkolována
jednotlivými
pulzy signálu STEP. Takže pokud stroj potřebuje třeba 1000 pulzů na 1mm,
a má jezdit
rychlostí 6000mm/min, tak to znamená max. frekvenci pulzů STEP 100 kHz.

Mimochodem třeba 3D tiskárny nebo malá CNC s GRBL se řídí většinou jinak.

PL