RE: OT Hop přes kopečky

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Středa Prosinec 16 14:46:52 CET 2020

Hm, tak nevím, před pár lety jsem si živnosťák dělal, jako vedlejšák k zaměstnání. Na živnostenském úřady byly dvě fajn paní, které se doopravdy snažily, chtěli doložit akorát vzdělání (diplom z VŠ) a seznam toho, co chci do živnosťáku zapsat. Seznam jsem potom šel ještě dvakrát doplnit, ale to je drobnost. Na diplomu byl obor elektrotechnika a informatika, tak jsem jim musel vysvětlit, že je to obojí, takže to není v rozporu s jejich tabulkami, kde měli uvedeno jenom elektrotechnika. Pro nějakou tu koncesi mi potvrzení o praxi dal minulý zaměstnavatel, a abych mohl opravovat i auta, tak se za mě zaručil otec, jako vyučený automechanik, na to VŠ elektro nestačila. Na druhou strany, výroba automobilů je živnost volná. :) Nějakou vyhl. 50 po mě na úřadě nikdo nechtěl, a mám dojem, že ni v živnostenském zákonu nic takového není, tak je pouze vzdělání.

TIČR to je jiná – po zhruba roce poslali velmi neslušný dopis, z které vyplynulo, že jsem buďto gauner, nebo že tam oni mají bordel v evidenci. Po telefonickém dotazu, co vlastně chtějí, jsem jim dotaz poslal ještě emailem, rozumnou odpověď jsem z nich nedostal. Takže stejná sebranka jako finanční úřad – tam vám taky neřeknou, že daně máte v pořádku a že nic nechybí, nedej bože, že by vám řekli oni sami, co po vás chtějí.

To že mám na něco ŽL, ještě totiž neznamená, že tuto činnost reálně vykonávám.

Druhá věc je – podnikání jako vedlejšák – ano, jako hlavní činnost ne. Na to druhé jsem moc pohodlný a mám rád své nervy. Na okraj - živnostenský list má v poslední době jednu nezanedbatelnou výhodu – mohl jsem do hobbymarketu i ve chvíli, kdy byl pro „normální“ lidi z nařízení vlády uzavřený.

Takže pokud s tím zaměstnavatel nemá problém, tak živnost jako vedlejšák je celkem v pohodě.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jiří Nesvacil
Sent: Wednesday, December 16, 2020 1:58 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: OT Hop přes kopečky

Zdravim,

v zákrytu za firmou nevidíte zdejší nástrahy. Na OSVČ se tady dívají jako na neplatiče sociálního na důchody, malé sro nemá vyřešený jednorázový příjem do mezd(necháváte si budget na konec pro strýčka příhodu, ale s tím daňový systém moc nepočítá), ale více se platí korporátní daní, takže základ pro důchody máte taky nízký. K tomu se přidají takové nástrahy jako rychlá reakce na výzvu fin. úřadu, která nepočítá s tím, že jsou svátky či, že by jste si vzal aspoň týden dovolené. Spíše čekáte na datovou zprávu a i když má být určeno jen pro komunikaci s úřady, tak Vám zde chodí i reklamy na jejich služby a vy k vůli tomu hledáte, kde se připojíte, aby jste to v termínu stihl.

Takže bych to doporučil zkusit někde v cizině. Ačkoliv v Německu říkají, že jsou velké daňe, tak se na to musíte dívat v celém kontextu tj., že si na ně asi vyděláte a že se už přešla v populaci nějaká hranice, že i ty živnostníci nemohou chtít jen čistou mzdu za svou práci.

Jirka