DAB, net, MP3 z Lidlu...?

Pátek Prosinec 11 01:12:03 CET 2020

No ono je to jedno k druhému. Za dávných dob jsme honili frekvenční
rozsah a šum. Možná nějaké zkreslení. To s digitálem padlo. Frekvenční
rozsah je daný, šum taky nemá cenu řešit, ale zase spektrum, kde se méně
slyšitelné složky zanedbávají a pokud se šetří data, vyleze z toho
paskvil. Při tom je to "kvalitní, s výškama a bez šumu" :-)  Jenže pak
se ještě každý snaží, aby moduloval pokud možno naplno a bohužel k tomu
má i prostředky. Dřív kompresor dynamiky musel mít nějaké časové
konstanty a nesměl do toho zasahovat moc, aby to nedýchalo. Teď se
spektrum ohýbá tak, aby se modulovalo naplno a bez překmitů a ono to
funguje. Vytváří se "konzistentní zvuk", kdy se srovnají úrovně různých
částí spektra, takže frekvenční charakteristika neustále plave. Aby
veškerá muzika, jak jde za sebou, zněla stejně. Ach jo. U AM a FM to
ještě chápu, snaží se s daným výkonem o maximální dosah. Ale že to samé
dělají už jen ze zvyku u digitálu, nebo dokonce když nahrávají CD, to
fakt nepochopím.
Na stránce fonoklubu http://fonoklub.wz.cz/odk.html je odkaz na jeden už
hodně starý text, který ledacos vysvětluje.
http://www.phobosaudio.cz/fmprocess.pdf

Anděl