Kviz na stvrtok - cast 2

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Prosinec 5 15:53:23 CET 2020

Ne, v reálném měniči žádný zdvojovač není.
Resp. jsou výjimky - měniče s napájením 110V (hlavně japonské) někdy
mají na vstupu zdvojovač, aby se na ně daly používat běžné spotřebiče
3x200V.

Ve výsledku ten měnič s napájením 1x230V dělá výstup 3x230V. Na tom
výstupu mezi libovolnými dvěma svorkami v žádném okamžiku není víc, než
právě těch 320V.
Výstupní napětí měničů se zásadně udává jako napětí sdružené. Tady ani
žádný drát N není, abyste proti němu mohl udávat fázové napětí. Výstup
běžného měniče je jen 3-drátový.

Je docela častá chyba, že lidi u spotřebičů s předepsaným napájením
3x230V myslí, že je dokážou nějak přímo napojit na síť, bez měniče.
Ale naše běžná síť má 3x400V, takže nedokážou.
Pomiňme teď, že elektronické spotřebiče (třeba měniče nebo servodrivery)
s napájením 3x230V do výkonu kolem 1kW téměř bez výjimky umožňují i
provoz na 1x230V.
Ale třeba u vřetena s běžným napájeném 3x220V to už samozřejmě neplatí,
to už na síť přímo připojit nelze.

PL