LED filementova "ziarovka" - zapojenie

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Prosinec 4 19:44:56 CET 2020

Hlasuji pro snížení I v poměru dle zvýšení střídy. A pak ještě kontrolu, zda se elektronika nepřehřívá, přeci jen místo průběhu úbytku 0-max-0-pauza bude min-max-min-max a min bude blízké max.

Mám tu nějaké z Kauflandu asi za 60 Kč a neblikají. Měl jsem i nějaké rozebrané (původ neznámý) a obsahovaly taky ten stablík, některé i s C, některé měly takovej ten dvounohej stabilizační šváb, co k němu nic dalšího není a kdysi ho draho nabízeli v SOS. Vadný byl typicky jeden filament.

PH

Od: Miroslav Šinko
objednal som si z Ciny pre efekt "retro" LED filementovu "ziarovku"
220-240V/8W. Prisla mi krabicka s oznacenim 8W, na patici ziarovky je
vymacknute 4W a Lidlmeter ukazuje prikon 2.4W :)

Svieti slabo, ale hlavne mi vadilo, ze zretelne blika. Pri prudkom
pohybe oci je to rusive. Naslene som ten stroboskop overil pohladom na
ventilator.

Mame inu LED filamentovu "TESCO" ziarovku, ktora svieti pekne a neblika.
Popis hovori 6.8W, Lidlmeter ukazuje 6.5W, dokonale. Hlavne fakt neblika.

Obe maju konstrukciu navonok zhodnu s klasickou ziarovkou, teda zo
zavitu vychadza rovno cira banka, nie je tam ziadny medzikus zakryvajuci
elektroniku. Obe maju 4 LED filamenty zapojene do serie.

Tu cinsku blikajucu som rozobral. Zavit som pekne po obvode rozrezal.
Pod zavirom sa skryva maly plosak. Na jednej strane je diodovy mostik
TL10F. Na druhej strane je obvod v puzdre SOT89 oznaceny 2521DS a pod
tym A00928. K nemu je pripojeny rezistor s odporom 36ohm. Nedohladal
som, co je to za obvod, ale po rozkresleni zapojenia je to stabilizator
napatia zapojeny s odporom ako stabilizator prudu.

Namiesto LED filementov som pripojil 100ohm odpor a pomeral som chovanie
so zdrojom 0-15V. Sprava sa to presne. Od istej hravice napajacieho
napatia stabilizuje prud na cca 17mA, na odpore 36ohm je konstantny
ubytok 0.6V, t.j. ten stabilizator napatia je fixny pre toto napatie.

Kedze nie je pouzity filtracny kondenzator, logicky to blika 100Hz.
Dohladal som, ze taky bezny LED filament je na 60V/10mA. No nech
filament zacne svietit od 50V, pri 4 v serii to je 200V. Ked som
spocital sinusovku, kolko casu je nad 200V pri spickovom napati 320V,
vyslo mi necelych 60% casu. T.j. to blikanie ma striedu 3:2.

Bezne usporky pouzivaju filtracny kondenzator 4.7uF. Opat som hrubo
spocital, ze pri vybijani konstantnym prudom 17mA by za 1 polvlnu kleslo
napatie z 320V na 284V, co bohate staci na plne svietenie 4 filamentov,
nech by aj kazdy bol na 70V. (vo vypocte som zanedbal, ze nie celu
polvlnu bude kondenzator vybijany, t.j. koncove napatie bude realne vyssie)

Otazok je viac.. napr. ci tych 17mA nie je na filament vela, kedze som
nasiel zaradom 10mA filamenty (max. udavaju 12mA). Mozno pri blikavom,
teda pulznom rezime mierne "pretaktovanie" nevadi. Pri spojitom svieteni
s pridanim filtracneho kondenzarora by vacsie zahrievanie asi mohlo mat
vplyv na zivotnost. Vymenou odpora pri stabilizatore si prud viem nastavit..

Hlavne ma ale zaujima, ci nemal niekto rozobratu *neblikajucu*
filamentovu "ziarovku". Aky realne je tam kondenzator? Ten 4.7uF/400V sa
do utrob zavitu nevojde. Keby som aj urobil presny vypocet, aka
minimalna hodnota kapacity je potrebna, nebude to radovy rozdiel.
Alebo v lepsich (drahsich) "ziarovkach" je pouzity nejaky mini menic?
Zopakujem, ze mi ide o taku, kde sa cokolvek da skryt len do zavitu, nie
vyssie k banke.