[MECH:] Jak merit pri soustruzeni

Karel M a8dtljb na gmail.com
Neděle Duben 5 18:19:03 CEST 2020

Najíždět jde i tak, že si obarvíte fixem povrch a jakmile nůž do té barvy
udělá čárku, víte že jste na výchozím rozměru. V praxi je to ale blbost,
protože většina materiálů je stejně většího průměru a vždy něco budete
ubírat a jednak při upnutí do běžné univerzálky to vždy hází. Musel by jste
to doklepat s hodinkami na nulové házení. Druhá věc je ta, že nůž se pod
tlakem vždy odsune, takže pokud se dělá přesný rozměr, tak je třeba
minimálně poslední tři úběry dělat stejné. Tedy upnu materiál, budˇ se dělá
s koněm, tak pak navrtání a podepření koněm, nebo bez koně když je vyložení
malé, udělá se první uběr a změří se a tak postupujete až na finální
rozměr. Rozměr z levé strany můžete hlídat zarážkou, nebo si připnete
hodinky. Velikost úběru a otáček je vhodné odzkoušet, moc malý úběr obecně
není dobrý, pálí se špička nože a není pěkný povrch. No a střed resp. osa
se na noži nastavuje pomocí koníku, kdy srovnáte špičky hrotu a nože, nebo
upnete do univerzálky nějakou kulatinu se stočeným kuželem na konci, nebo
na ebay na to mají takovou vodováhu. Pokud Vás nebaví ten nůž na osu
nastavovat, tak si pro každý nůž vyhradíte podložky, nebo si koupíte
rychlovyměnnou nožovou hlavu a tam je každý nůž v pouzdře a seřízen. Já
jsem  v tom taky samouk ale odkoukal jsem dost věcí na youtube.
tak ať Vám to točí
Karel