[MECH:] Jak merit pri soustruzeni

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Duben 5 22:55:30 CEST 2020

Začnu technickou - nedělí se dvěma, soustruhy (kromě vyloženě historických) mají bubínek na příčném suportu označený v milimetrech na průměr (čili dělení obstará soustruh sám).

Pro stáčení na nějaký průměr platí, že poslední dvě špony mají být stejné. Dejme tomu mám polotovar průměru 40 a potřebuju ho na konci stočit na 30.00 (ta poslední nula je u hobby soustruhu už iluze, ale pro ilustraci ji tam nechám) v délce 20. Nastavím si doraz necelých 20 mm od konce, nastavím příčný suport (tj. soustružený průměr) nějak na hrubo, klidně od oka (číslo na bubínku si musím zapamatovat nebo jej vynulovat), a jedním směrem (k obrobku) - je tam dost velká hystereze (ve strojařině vůle, mladý tomu říkají backlash) a stočím to poprvé. Odjedu kousek nožem (musí to být víc než velikost vůle) a vrátím se suportem doprava. Změřím průměr i hloubku, tu zkoriguju, zpravidla nožovým suportem. Dejme tomu, že průměr vyšel 39 a můj soustruh zvládne ubírat po dvou mm. Postupně tedy zmenšuji na 37, 35, 33, 31, stále při tom měřím. Teď přijde to pravidlo dvou stejných "špon" (=vrstev ubraného materiálu). Poslední průměr je třeba 30.80, takže uberu 0.40 a osoustružím. Změřím a vyjde mi 30.38. Uberu 0.38 (nebo spíš 0.36) a jedu načisto. Dělá se to proto, že odpružení je různé podle hloubky záběru i podle aktuálního průměru a tímto ho zkoriguju. Druhá věc je, že se nedá brát nepatrná špona, vždycky se musí "něco" zabrat. To něco je dané geometrií nože, na VBD to bývá napsané na krabičce jako jeden ze základních údajů.

Samozřejmě to má spoustu modifikací. Třeba některé materiály (plasty) nepoškodí nůž když jen tak šolichá povrch, tak se dá vrátit bez odjíždění nožem od obrobku. Ten sice poškrábe povrch, ale průměr se změřit dá a při soustružení na hrubo to nevadí a je to přesnější. Ostrý nůž (VBD na hliník) zvládne brát i setiny, pak se poslední dvě špony i vrací strojním posuvem bez odjíždění nožem.

Bohužel to nebývá nikde popsané, zkušenost z fabrik se vytratila, CNC fungují jinak, tak se tyhle věci předávají už jen lidovou slovesností :-)

Aleš Procháska

Jde mi o to, ze potrebuju stocit neco na prumer s presnosti dejme tomu do
 peti setin. Jak na to? Najedu do materialu, stocim si to na nejaky cisty
 prumer (bez nerovnosti, souose), vyjedu, veymu supleru, zmerim, kolik to ma,
 odectu, kolik potrebuj, to vydelim dvema a vyjde mi, o kolik tam jeste musim
 zajet.