[MECH:] Jak merit pri soustruzeni

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Duben 5 12:15:48 CEST 2020

Zdravim,

je dobra chvile na hrani, tak si rozsiruju obzory, a mam otazku, ktera mne
trapi. Nemam klasicke strojarske vzdelani, takze nevim, jak se da presne
merit pri soustruzeni.

Jde mi o to, ze potrebuju stocit neco na prumer s presnosti dejme tomu do
peti setin. Jak na to? Najedu do materialu, stocim si to na nejaky cisty
prumer (bez nerovnosti, souose), vyjedu, veymu supleru, zmerim, kolik to ma,
odectu, kolik potrebuj, to vydelim dvema a vyjde mi, o kolik tam jeste musim
zajet.

Najedu k materialu, tak, aby kudla "tak akorat" zvonila o material, ale
jeste nebrala, to nastavim jako nulu a uberu dalsi kousek. Zastavim,
zjistim, kolik mi jeste chybi atd.

Takhle to delam, ale jsou tam mista, ktera se mi nelibi - minimalne to druhe
najeti nozem do mista, kdy "uz to zacina zvonit". O kolik jsem v tu chvili v
materialu? O tisicinu, o setinu? At delam, co delam, pri pokusech  presnou
praci _vzdycky_ jedu do zaporne tolerance a prumer mi vychazi mensi, takze
nekde delam chybu.

A jak se hleda stred? Bohuzel na rozdil od frezky tady neni nic jako nulovy
bod - neboo ho neumim najit. Kdybych pouzival jednu kudlu, tak by se to dalo
nastavit dostatecne presne na nulu vprostred materialu, ale uz jen nutnost
vypodlozeni noze, aby byl "tak akorat" v ose nebo chlup pod ni trochu
znemoznuje pohodlnou praci, nemuve o tom, ze ne vzdycky si pri vymene noze
mohu dovolit najet do materialu, abych nasel spravny stred.

Nasel jsem par ucebnic, ale bez vyjimky popisuji, jak ma byt nuz serizen,
ale uz ne, jak ho seridit v prubehu prace pri vymene nize za jiny. Jinak je
hezke uvazovat treba o CNC, ale dokud neumim stanovit onen "nulovy bod", tak
mi z CNC masiny budou padat zmetky... U osy X je to jeste celkem v pohode,
ale u Y je to zle a nevim, jak do toho.

Jak se tohle dela? Jak se pracuje na soustruhu presne?

Diky.

Pavel Kutina