Cena tranzistoru

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Úterý Září 3 11:17:13 CEST 2019

Tie "vyvojovo starsie typy" su lateralne, t.j. kanal je rovnobezny s
povrchom kremika, rovnako ako je to u MOSFETov v integrovanych obvodoch.
To ma za nasledok velku spotrebu kremika (= vysoku cenu) a
problematickejsie chladenie. Tie moderne MOSFETy sa roznymi konstrukcnymi
trikmi snazia rozlozit kanal do objemu, t.j. ten kanal ide do urcitej
miery "napriec" hrubkou kremika, cim sa rozlozi prud aj teplo do celeho
objemu. Tym, ze je ten tranzistor konstrukcne zlozitejsi, aj jeho
spravanie je zlozitejsie.

Lenze tu nejde o to ze by bole akekolvek tranzistory nejako principialne a
zasadne nevhodne na akykolvek rezim; napokon, elektronky su uplne nevhodne
na linearny rezim a ahaho, ako sa ich vsetci drzia ;-) Ide len o to, ze
treba zvladnut roznych "diablikov". No a tie sa pre niektore konstrukcie
tranzistorov a rozne okrajove rezimy zvladaju mozno horsie ako to bolo u
tych lateralnych. A je mozne, ze skutocne maju nejake konkretne
konstrukcie nejake tazko prekonatelne vady typu vysoky sum alebo spominana
termalna nestabilita. V konecnom dosledku je potrebne urobit kompletny
vyvoj od zaciatku, t.j. nestaci zobrat "stare dobre zapojenie" a len do
neho prasknut viacmenej lubovolny iny "silnejsi" a/alebo "rychlejsi"
tranzistor - no a to je to co tym hifistom vlastne najviac vadi.

To, ze tie moderne vertikalne MOSFETy vedia zhoriet v linearnom rezime aj
pri prekvapujuco nizkom vykone, sme tu nedavno preberali,
https://list.hw.cz/pipermail/hw-list/2019-August/518945.html a zvysok
vlakna; heslo je "Spirito effect".

wek

(Mimochodom, na tej popularite lateralnych MOSFETov u hifistov sa zivia
drobnejsi vyrobcovia napr.
https://www.profusionplc.com/type/lateral-mosfet , a tiez podvodnici...)