mereni frekvence s stm32

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Čtvrtek Říjen 24 14:30:56 CEST 2019

SNR je najlepsie na zaciatku a najhorsie na konci merania
Takze by sa dalo zobrat vsetky vzorky priradit im vahu od najvyssej
po najnizsiu aby na vysledok mali najhorsie vzorky najmensi vplyv.
Ci sa realne dosiahne lepsi vysledok som sa hlbsie nezamyslel :)

j.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek
Sent: 24. októbra 2019 14:00
To: HW-news
Subject: Re: mereni frekvence s stm32

Moc pěkné průběhy:-)

Nevím jestli jsem to přehlédl, ale ještě tu nebyla zmíněna jedna metoda přesného měření z nepřesných dat (samozřejmě FT by byla nejlepší, ale pokud už je HW s komparátorem):

1. Pustí se čítač, vzorkují se na jeden běh všechny hrany za celou dobu.
2. Vezme se první použitelná vzestupná a zjistí se, za jak dlouho nastala vzestupná někde v půlce doby měření, třeba v pořadí 1024. Totéž se provede pro druhou a 1025., pak pro 3. a 1026., ... 1024 a 2048. Stejně tak pro sestupné.
3. Všechno se to zprůměruje.

Dá se to samozřejmě různě modifikovat, např. při málo RAM použít prvních 100 a posledních 100. Naopak při dostatku analyzovat, jak velký rozsah dává stabilní výsledky, takže někdy se začne desáté a skončí na třítisící hraně, jindy třeba 600-1200.

PH

From: Vojtěch Petrucha<mailto:petrucha na volny.cz>

>problem pozerate prilis akademickymi ocami a zjednodusene

to je urcite mozne a pravdepodobne, proto jsem se ptal :-)

>hrany vystupneho signalu a to potom standartny vstup citaca zacne merat rozne sirky impulzu v zavislosti od teploty a inych faktorov.

trochu doufam ze pokud se bude perioda merit vzdy z nabeznych hran a treba paralelne i se sestupnych, tak se tento efekt tvaru hrany trochu potlaci protoze bude v ramci toho 1.5s mericiho intervalu podobny.. merenim vsech hran by se zase dalo ze statistiky zjistit nakolik byl ten precesni signal zrovna kvalitni..

s komparatorem si student uzil, protoze si myslel, ze kdyz jsou to ubohe "2kHz" tak o nic moc nejde, nedoslo mu ze zalezi prave na ostrosti hran a pokud se koupi rychly komparator je z toho pak trapeni pokud neni dobre zablokovany apod..

>hranach najdete rozne zakmity, ktore tiez budu vnasat svoju chybu do merania. Zase problem su rychle citace...

s rozumnym komparatorem si myslim tento efekt nebude mit prilis velky vliv vzhledem k nekvalite toho vstupniho signalu..

>Takze podla mna riesenie je kombinacia velmi rychlo navzorkovaneho signalu z ADC v kombinacii s hw-citacmi v mcu

vyzkousime to proste "input capture" vsech hran a porovname a pak uvidime..

pokud by to nekoho zajimalo, tak nize jsou screenshoty z matlabu signalu navzorkovaneho 100kSa/s 24bit, usb daq kartou od NI.

aktualizujeme nas web, bude tam i sekce na takoveto "pokusy", tak pak dam pripadne odkaz na dalsi info..

http://imgWorld.cz/RIFmfKNZQs.png

http://imgWorld.cz/8h3IyzDJMf.png

http://imgWorld.cz/qjIJW3Rboa.png

> Od: "Jan Waclawek" <konfera na efton.sk<mailto:konfera na efton.sk>>
trochu som premyslal nad Vasou otazkou, a myslim si, ze sa na cely
problem pozerate prilis akademickymi ocami a zjednodusene.

Z mojej bastlicskej praxe s 555 a jej nabeznymi a dobeznymi hranami v
standartnom multivibratore viem, ze staci, ked sa Vam spravne zaoblia
hrany vystupneho signalu a to potom standartny vstup citaca zacne
merat rozne sirky impulzu v zavislosti od teploty a inych faktorov.
Tento efekt bude ovela zretelnejsi na velmi rychlom citaci...

Dalsi problem je vystup toho komparatora a jeho nahradna schema... Ak
si zoberiete standartny CMOS vystup tak tam su dva tranzistory a kazdy
s nich ma svoj "spinaci bod", takze na nabeznych a dobeznych hranach
mate potom useky s roznym sklonom a na tych nabeznych a dobeznych
hranach najdete rozne zakmity, ktore tiez budu vnasat svoju chybu do
merania. Zase problem su rychle citace... Tranzistor s pull-upom je to
iste. Treba si zase pozriet konkretne cisla...

Takze podla mna riesenie je kombinacia velmi rychlo navzorkovaneho
signalu z ADC v kombinacii s hw-citacmi v mcu. Ale osobne by som asi
vsadil na ten navzorkovany signal a algoritmi umelej inteligencie. :)

Dufam, ze som Vam aspon trochu pomohol refreshom vseobecne znamych
vedomosti.

Audiofilovia a hifi-sti snad prepacia, ze spominam taketo zakladne veci. :-(

A.

Zdravim,

kdyz bych chtel pomoci STM32 merit co nejpresneji frekvenci v rozsahu
cca 1000-3000 Hz, jak na to? Signal je k dispozici cca 1-2 s, behem
teto doby je potreba udelat co nejpresnejsi mereni.. signal je pred
komparatorem dost zasumeny (SNR cca 10-25dB) - je to pro hratky s
protonovym precesnim magnetometrem, kdyby to nekoho
zajimalo...(pozdeji treba s Overhauserovym magnetometrem)

Pokud jsem to spravne pochopil, tak High Resolution Timer  ma sice
nejake "events" priraditelne treba k vystupu komparatoru, ale jinak
asi neni pro tento ucel vhodny?

Cili pouzit normalni 32-bit general purpose timer, taktovat ho co
nejvyssi frekvenci - 180MHz treba pro STM32F446RE.. a pouzit input
capture.. chteli bychom zkusit jestli ovzorkovani vsech nabeznych a
sestupnych hran oproti prostemu zmereni prvni a posledni hrany treba z
baliku 3000 period signalu 2000Hz (1.5s delka mereni) prinese nejake
zlepseni..