mereni frekvence s stm32

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 24 13:59:47 CEST 2019

Moc pěkné průběhy:-)

Nevím jestli jsem to přehlédl, ale ještě tu nebyla zmíněna jedna metoda přesného měření z nepřesných dat (samozřejmě FT by byla nejlepší, ale pokud už je HW s komparátorem):

1. Pustí se čítač, vzorkují se na jeden běh všechny hrany za celou dobu.
2. Vezme se první použitelná vzestupná a zjistí se, za jak dlouho nastala vzestupná někde v půlce doby měření, třeba v pořadí 1024. Totéž se provede pro druhou a 1025., pak pro 3. a 1026., ... 1024 a 2048. Stejně tak pro sestupné.
3. Všechno se to zprůměruje.

Dá se to samozřejmě různě modifikovat, např. při málo RAM použít prvních 100 a posledních 100. Naopak při dostatku analyzovat, jak velký rozsah dává stabilní výsledky, takže někdy se začne desáté a skončí na třítisící hraně, jindy třeba 600-1200.

PH

From: Vojtěch Petrucha

>problem pozerate prilis akademickymi ocami a zjednodusene

to je urcite mozne a pravdepodobne, proto jsem se ptal :-)

>hrany vystupneho signalu a to potom standartny vstup citaca zacne merat rozne sirky impulzu v zavislosti od teploty a inych faktorov.

trochu doufam ze pokud se bude perioda merit vzdy z nabeznych hran a treba paralelne i se sestupnych, tak se tento efekt tvaru hrany trochu potlaci protoze bude v ramci toho 1.5s mericiho intervalu podobny.. merenim vsech hran by se zase dalo ze statistiky zjistit nakolik byl ten precesni signal zrovna kvalitni..

s komparatorem si student uzil, protoze si myslel, ze kdyz jsou to ubohe "2kHz" tak o nic moc nejde, nedoslo mu ze zalezi prave na ostrosti hran a pokud se koupi rychly komparator je z toho pak trapeni pokud neni dobre zablokovany apod..

>hranach najdete rozne zakmity, ktore tiez budu vnasat svoju chybu do merania. Zase problem su rychle citace...

s rozumnym komparatorem si myslim tento efekt nebude mit prilis velky vliv vzhledem k nekvalite toho vstupniho signalu..

>Takze podla mna riesenie je kombinacia velmi rychlo navzorkovaneho signalu z ADC v kombinacii s hw-citacmi v mcu

vyzkousime to proste "input capture" vsech hran a porovname a pak uvidime..

pokud by to nekoho zajimalo, tak nize jsou screenshoty z matlabu signalu navzorkovaneho 100kSa/s 24bit, usb daq kartou od NI.

aktualizujeme nas web, bude tam i sekce na takoveto "pokusy", tak pak dam pripadne odkaz na dalsi info..

http://imgWorld.cz/RIFmfKNZQs.png

http://imgWorld.cz/8h3IyzDJMf.png

http://imgWorld.cz/qjIJW3Rboa.png

> Od: "Jan Waclawek" <konfera na efton.sk>
trochu som premyslal nad Vasou otazkou, a myslim si, ze sa na cely
problem pozerate prilis akademickymi ocami a zjednodusene.

Z mojej bastlicskej praxe s 555 a jej nabeznymi a dobeznymi hranami v
standartnom multivibratore viem, ze staci, ked sa Vam spravne zaoblia
hrany vystupneho signalu a to potom standartny vstup citaca zacne
merat rozne sirky impulzu v zavislosti od teploty a inych faktorov.
Tento efekt bude ovela zretelnejsi na velmi rychlom citaci...

Dalsi problem je vystup toho komparatora a jeho nahradna schema... Ak
si zoberiete standartny CMOS vystup tak tam su dva tranzistory a kazdy
s nich ma svoj "spinaci bod", takze na nabeznych a dobeznych hranach
mate potom useky s roznym sklonom a na tych nabeznych a dobeznych
hranach najdete rozne zakmity, ktore tiez budu vnasat svoju chybu do
merania. Zase problem su rychle citace... Tranzistor s pull-upom je to
iste. Treba si zase pozriet konkretne cisla...

Takze podla mna riesenie je kombinacia velmi rychlo navzorkovaneho
signalu z ADC v kombinacii s hw-citacmi v mcu. Ale osobne by som asi
vsadil na ten navzorkovany signal a algoritmi umelej inteligencie. :)

Dufam, ze som Vam aspon trochu pomohol refreshom vseobecne znamych
vedomosti.

Audiofilovia a hifi-sti snad prepacia, ze spominam taketo zakladne veci. :-(

A.

Zdravim,

kdyz bych chtel pomoci STM32 merit co nejpresneji frekvenci v rozsahu
cca 1000-3000 Hz, jak na to? Signal je k dispozici cca 1-2 s, behem
teto doby je potreba udelat co nejpresnejsi mereni.. signal je pred
komparatorem dost zasumeny (SNR cca 10-25dB) - je to pro hratky s
protonovym precesnim magnetometrem, kdyby to nekoho
zajimalo...(pozdeji treba s Overhauserovym magnetometrem)

Pokud jsem to spravne pochopil, tak High Resolution Timer  ma sice
nejake "events" priraditelne treba k vystupu komparatoru, ale jinak
asi neni pro tento ucel vhodny?

Cili pouzit normalni 32-bit general purpose timer, taktovat ho co
nejvyssi frekvenci - 180MHz treba pro STM32F446RE.. a pouzit input
capture.. chteli bychom zkusit jestli ovzorkovani vsech nabeznych a
sestupnych hran oproti prostemu zmereni prvni a posledni hrany treba z
baliku 3000 period signalu 2000Hz (1.5s delka mereni) prinese nejake
zlepseni..