Re: Rozdíl mezi Toroidním a "C" transformátorem ?

Středa Listopad 27 20:50:25 CET 2019

Materiál by měl být stejný, plechy válcované za studena s výrazně větší
magnetickou vodivostí ve směru válcování. U těch C jader se uvádí, že
mají vlastnosti "téměř" jako toroidy - tedy jen o málo větší ztrátový
výkon. U orientovaných plechů je hodně pravoúhlá hysterezní smyčka a
snášejí větší sycení, než plechy EI s křemíkem. Toho se taky využívá,
sytí se to skoro na doraz a proto má toroid peo stejný výkon méně mědi a
železa, než EI jádro. Jenže pak je problém v tom, že v okamžiku sepnutí
v nevhodnou dobu se k sycení (které je jen tak tak pod úrovní nasycení)
přičte DC sycení z toho přechodového jevu. Trafo se přesytí tak, že
ztratí indukčnost a vznikne ta proudová špička omezená převážně odporem
vinutí. Klasicky se to řeší pomalejším jističem (elektrárna to zvládne),
termistorem pro postupný náběh proudu, já třeba mám v centrálním zdroji
pro LED osvětlení baráku tři 200W toroidy se sníženým sycením. Mám před
nima trubičkové pojistky a funguje to. Pokud spínáte trafo přes SSR,
ideální by bylo sepnutí synchronizovat na síť a spínat (nejsem si jistý,
ale nejspíš ano) v maximu napětí. Proč to C jádro nedělá, nejspíš má
menší sycení.
Anděl