Rozdíl mezi Toroidním a "C" transformátorem ?

Petr Simek psimek na jcu.cz
Středa Listopad 27 20:33:42 CET 2019

On Wed, 27 Nov 2019, Jan Kuba wrote:

> Mějme dva transformátory dejme tomu 100VA , jedno toroidní, druhé s děleným
> C jádrem.
> Obě mají přibližně stejný síťový klidový příkon, ale ten troroid při
> zapnutí má velký náběhový proud.
> Prostě to velmi slušně prskne. U toho C vůbec nic, jak když zapínám žárovku

> Připadá mi, že na rozdíl od EI jádra má C a toroid  (obrazně) stejný
> magnetický obvod.
> Proč je tam u toroidu ten náběh?

Asi je to motane vic nadoraz nebo ma jadro "ostrejsi" magnetickou
chrakteristiku, proste pri dosazeni syceni permeabilita neklesa
pozvolne ale rychle.

> U 400VA síťového toroidu to při každém 5
> zapnutí vyhodí 10A jistič. U oddělovacího trafa 1,5kVA na C jádru není
> problém. Používá se rozdílné sycení?

Mam oddelovaci trafo 1kVA a musel jsem mu predradit 6A jistic aby
vyhazovalo ten, jinak jsem musel po nekolika zapnutich nahazovat
jistic 16A pro mistnost.

> Použil jsem pro ten 400W toroid SSR relé se spínáním v nule - seplo to 1x a
> konec, relé je v křemíkovém nebi. Dá se nějak rozumně ( ne stykačem 1kA )
> zapínat takový 400W toroid?

Velka chyba - indukcni zatez pripadne zatizenou odporem je treba
spinat v maximu napeti. Pokud je zatez kapacitni tak neni jednoznacne
kdy to sepnout, chce to otestovat pripadne "na pul cesty" .