Rozdíl mezi Toroidním a "C" transformátorem ?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Listopad 27 20:17:34 CET 2019

Mějme dva transformátory dejme tomu 100VA , jedno toroidní, druhé s děleným
C jádrem.
Obě mají přibližně stejný síťový klidový příkon, ale ten troroid při
zapnutí má velký náběhový proud.
Prostě to velmi slušně prskne. U toho C vůbec nic, jak když zapínám žárovku
.
  Měřil jsem spousty síťových transformátorků a i u poměrně malých toroidů
( 60W ) jsou ty prskance při zapínání primáru opravdu slušné.

Připadá mi, že na rozdíl od EI jádra má C a toroid  (obrazně) stejný
magnetický obvod.
Proč je tam u toroidu ten náběh?  U 400VA síťového toroidu to při každém 5
zapnutí vyhodí 10A jistič. U oddělovacího trafa 1,5kVA na C jádru není
problém. Používá se rozdílné sycení?
Na webu jsem nic kloudného nenašel, dokáže mi to někdo vysvětlit?
Použil jsem pro ten 400W toroid SSR relé se spínáním v nule - seplo to 1x a
konec, relé je v křemíkovém nebi. Dá se nějak rozumně ( ne stykačem 1kA )
zapínat takový 400W toroid?
Jak? Děkuji za nápady.

Děkuji
Ja Kub