Re: Klávesy pro děti

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Listopad 9 11:59:21 CET 2019

Tak jsem si to spočítal pro 100k + 1k a tam vyšlo při max odchylce nahoru, že by chyba byla 0,10891...% takže ano, chyba by se teoreticky mohla nepatrně zhoršit.

S tou cenou to zas tak hrozné není. Ve Farnellu to bylo pár korun za kus, max asi 6.

Ale uvedený postup by se mohl aplikovat na kondíky. To by nebylo tolik práce.

PH

From: Jan Kuba
Ta představa nejspíš bude správná, ten rezistor 1k  ( jeho přesnost ) neovlivní celkovou přesnost kombinace, nicméně ta celková přesnost nebude už nikdy 0,1 %  , ale víc jak 0,1 % .
Například 0,10000000000000000001 %  Přesně se to dá spočítat při dané přesnosti, ale teď se mi to po ránu nechce  :-)

Tady jde o jinou věc - cena těch přesných rezistorů!  Kupoval jsem v GESu 6 ks přesných rezistorů do AVR testeru a spadla mi čelist, když jsem koukal na účtenku.
Viděl bych to v rámci cvičení měření  pro děti na multimetr a výběr z kupy haléřových rezistorů z Ali.
I když mám zkušenost, že se celá zakoupená várka mezi sebou skoro neliší  i když hodnota je ujetá z řady klidně o mnohem víc.

Při napájení 555 ze stabilizátoru a osazení kvalitního kondu bych spíš  navrhoval osazovat rezistory při konstrukci pro každý tón zvlášť a kontrolovat čítačem kmitočet, nikoliv měřit  vlastní odpor.
Pro každý tón sériová kombinace dvou rezistorů - jeden hrubě a další vybrat už ze sady malých hodnot tak, aby se to vešlo do nějakého předem stanoveného "okna" dle tabulky tónů.
Místo čítače jak už tu někdo navrhoval třeba mobil android s krásnou aplikací  SPECTROID.