8.5 miestny multimeter, technologie z pred 30 rokov

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Květen 9 00:13:33 CEST 2019

[preposielam]

Dobry den,

dovolim si este mensiu poznamku ku Vasej konverzacii.

Osobne ked som rozmyslal, kde vlastne treba v domacnosti nejaku
elektroniku, tak jedine, co ma nejako napadlo je meranie teploty a
vlhkosti v zimnej zahrade urobenej z balkona, kde si clovek pestuje
rozne kvety. Ale na to staci aj bezny 12-bitovy ADC s nejakou tou
elektronikou trochu upravujucou meracie rozsahy cidla a ADC. Alebo ked
nechcete velmi bastlit, tak nieco hotove, ds1820 ci nejake to shtxx.

Presne merania treba zrejme vo vyrobe, vyskume a nejakych tych
laboratoriach. Tie viacdigitove a viacbitove aplikacie su primarne
meranie teploty PT100 a kol., meranie termoclankov -
odporove/zliatinove senzory, meranie sil tenzometrami a roznych inych
senzorov na baze pn-prechodu. Ale nic z toho v domacnosti
nepotrebujete.

Zvlastny pripad su radioamateri, lebo predsa len ladene obvody treba
nejako naladit a skontrolovat, skontrolovat treba naladenie anteny a
vyzarovany vykon v koncovom stupni a pod. Tuna sa taky viacdigitovy a
viacbitovy meraci modul moze vcelku dobre uplatnit pri merani
RF-detektorov, ktore su zvycajne realizovane Schottkyho diodami. Ale
tuna mate tiez limit v tom, ze tie polovodice sumia same o sebe,
dioda, prevodnik, referencia... A dc-dc menic. Takze tam tiez narazite
na nejaky limit, pod ktory sa realne nedostanete.

Osobne si myslim, ze cele toto snazenie je nejakym sposobom potreba na
nejaky ten  projekt v praci, a tudiz priamo ci nepriamo je za tym
nejaka komercia. Len neviem preco sa Jaromir za tuto skutocnost tak
trochu hanbi a je tak trochu nasr..., ked sa niekto spyta. Ved tak
funguje vela schopnych ludi. Ked sa clovek pozrie na hackaday.com
alebo do Praktickej elektroniky, tak temer vsetky tie zaujimave
projekty su nejakym sposobom komercne. Takze za mna, potrebuje to cele
v praci...

A ze som sa spytal na nejake detaily, pred 30 rokmi bolo temer vsetko
postavene na sinusovkach, dnes sa frci na impulzoch. A pokial sa dobre
pamatam, tak integracne prevodniky su postavene na integracii signalu
cez niekolko jeho period... No najdite na tom 1kHz plnom tych
spravnych krpatych ns-impulzov tu spravnu periodu... A to o tych
spinacich tranzistoroch moc nehovorim. Alebo nechajte to pustene doma
v takom typickom panelaku. Ja osobne mam zo skusenosti z panelakoveho
bastlenia o tom meranom mikrovolte dost, ale dost silne pochybnosti.

A.