Programovani ARM, bylo prepinani seriovek

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Březen 14 12:29:00 CET 2019

[preposielam]

Dobry den p.Zahradnik,

mam par postrehov ku tejto teme, o ktore by som sa rad podelil. Snad
Vam trochu pomozu...

Na zaciatok je nutne povedat jednu vec, ked budete chciet skusat STM32
budete vzdy potrebovat nejaku redukciu SMD na THT-pin listu. Takze
budete vzdy bastlit redukciu, alebo si ju kupite hotovu.

Vyber typu mcu, ja som sa rozhodol pre typy v TSSOP puzdrach, kvoli
univerzalke alebo bread-boardu. Potom prisiel Farnell a vo vyhladavaci
stm32 tssop... Vyhodi tabulku dopstupnych typov, v ktorej su
najdolezitejsie kolonky "dostupne na sklade" a kontrola dodacich
terminov. To je dolezite vediet, kvoli tomu, ci sa nejedna o nejaku
jednorazovku s nejakou nejasnou dodacou dobou, napr. o rok...

Potom je dobre si pozriet aj tu tabulku vedla s prehladom pamati,
periferii a hlavne napajacieho napatia. Kvoli vyberu obvodu reset a
watchdogu.

V dalsom kroku Vam odporucam sa pozriet do datasheetu, ci ma dany typ
nejaky interny zdroj hodin alebo treba externy krystal.

Potom je este dobre sa pozriet v datasheete na dalsie periferie, lebo
sa moze stat, ze napr. RTC bude len v 64-pinovom puzdre, resp. teda
32kHz oscilator.

Potom si treba vecer sadnut a ja som si navrhol taku dosticku s
TSSOP14, nejakymi tymi blokovacimi C, ICSP konektorom a niekolko
externych modulcekov s krystalom, resetom, tlacitkami, RC-clenmi a
tak. Skratka take tie bloky, co sa pri mcu vyskytuju uplne standartne
a mal som v plane to doplnit o dosticku s operakmi.

Programovat mcu - mate dve moznosti, pouzit ST-Link V2.x, na tu verziu
treba davat pozor, lebo nie vsetky mcu idu programovat so vsetkymi
ST-link-ami. Druha moznost je pouzit vstavany Boot-loader a aplikaciu
od ST, ktora nahrava program cez USB a seriovy port. Ak nieco
nefunguje, treba pozriet ten prevodnik USB-serial, resp. pouzit iny...
Inak prevodnik USB-serial je tiez jeden zo standartnych modulcekov,
ktore je vhodne mat v supliku.

A ked toto vsetko zvladnete, tak Vam ostane GNU GCC-kompilator a ten
graficky konfigurator hw, tusim STMCube. A zbytok programu je potom uz
uplne identicky s programovanim PICxxxxx, resp.dsPIC.

U mna tato akcia skoncila tym, ze skor nez som si stihol objednat
STM32 v TSSOP14, tak sa vsetky stihli vypredat a dodacia doba bola
cosi o 9-12 mesiacov... Takze som si objednal 18F47K42, vytiahol staru
hotovu dosticku, dospajkoval par C 1n a nainstaloval si MCC code
configurator. A vsetky periferie, ktore potrebujem si naklikam za 5
minut, a mozem programovat. A takto isto to funguje aj s tym STM32.

Dufam, ze Vam mojich par postrehov trochu pomoze, pri skusani STM32.

A.

---> Mimochodem, k té dostupnosti mikrokontrolérů. Je zajímavé, že
vývojové desky od STM má snad všechny, ale ty šváby ne. Přitom je lidi
musí chtít, když si to vyzkouší, nebo ne?

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem