Pajka PbSn

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Neděle Březen 10 11:02:33 CET 2019

Před pár lety, když se bezolovo už reálně překlápělo do praxe, tak jsem dostal vzorky bezolovnaté pájky s přídavkem Germania, kromě nutné vyšší teploty, se to chovalo skoro stejně jako olovnatá pájka – pájené spoje byly pěkně lesklé. Vymyšlené to prý bylo pro to, aby opět správně fungovaly optické testery osazených plošných spojů. Ty totiž uměly rozlišit pěkně lesklý pájené spoj od toho matného.

Doporučuji vyzkoušet.

A k těm opravám, ve stejné době jsem se potkal s několika výrobky spotřební elektroniky, kde bylo potřeba něco opravit – typicky elektrolitické kondenzátory. Odpájení v pohodě, ale připájet to zpětně olovnatou pájkou prostě nešlo, musel jsem použít bezolovo. Docela mě to překvapilo.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Josef Zeman
Sent: Sunday, March 10, 2019 9:21 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Pajka PbSn

Zdravím
a hlásím, že mne toto vlákno inspirovalo k tomu, abych poprvé v životě zkusil koupit bezolovnatou pájku. Samozřejmě SAC. Čekal jsem, že budu klít jak pohan, ale příjemné překvapení. Můj věrný léty prověřený Solomon se sice musel trochu víc zapotit a matové spoje, které bych u olova prohříval znovu s podezřením na studeňák, se mi moc nelíbí, ale je to o zvyku a zdá se, že jsme se zkamarádili bezbolestně. Stejně už léta opravuji bezolovnatá zařízení. Odsáté spoje pájím olovem a dělám je tak nezpůsobilá provozu v unii, ale světe div se - fungují. Asi pozměním letité tvrzení, že bez olova to nejde. Olovo nahradí stříbro. Bez něj je to opravdu běs, jak jsem si na vzorku ověřil. Prostě asi opravdu platí, že možné je všechno, jen čas a peníze nás omezují. Časová stálost je otázka jiná. Shánění olova se tedy alespoň pro mne nekoná.
Zeman