Re[2]: malá klimatizace

Josef Šíp sip na raab.cz
Úterý Červenec 30 14:27:26 CEST 2019

Prvni vec co me napadla, nepocitate s vetranim/oteviranim dveri plus tepelny odpor dveri/okna
Kdyz tam pujdete 10x za dopolene coz alespon u moji zeny neni zadny problem, cisla vyjdou jinak....
J.S.

------ Původní zpráva ------
Od: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz<mailto:vaelektronik na vaelektronik.cz>>
Komu: "hw-list na list.hw.cz" <hw-list na list.hw.cz<mailto:hw-list na list.hw.cz>>
Odesláno: 30.07.2019 13:44:50
Předmět: Re: malá klimatizace

Takže:
u špajzu cca 2x1m mám ze dvou stran obvodovou stěnu 5K/W (je tam 20 cm polystyrénu) a dvě vnitřní stěny jsou ze sádrokartonu s cca 10 cm vaty. Takže celkový tepelný odpor bych uvažoval velmi přibližně cca 0,2 K/W. Venku bývá sice 30 st (někdy až 35), ale když se to zprůměruje s o 10-15 st nižší noční teplotou, mohu počítat průměrných 25 st a chtěl bych to snížit teď v létě na 15. Tedy delta t budu chtít 10 st.C. Ovoce k uskladnění bude stejně nejdřív až v září a tam mohu uvažovat průměrných 20 st a pak bych to mohl vychladit až na 10 st.

Tedy měl by mi stačit chladící výkon 50W a pokud to pojede ze soláru jen přes den, bylo by dobré, kdyby to umělo 100W. Ale asi bude rozumnější nepoužívat zvlášť solár jen pro chlazení špajzu, ale připojit to na stávající světelný okruh (solár, baterka, síť když už baterka nemůže). Tam mám baterku 12V 250 Ah a měnič 12/36V. Pak to bude stačit dimenzovat jen na trvalých 50W chladícího výkonu a budou lépe vycházet ztráty (delta t) na chladiči. Takže pokud bych se vešel s delta t na peltieru do 35 st, měl by mi teoreticky na těch 50W chladícího výkonu stačit příkon 100W. Protože nejsem zas takový optimista, dal bych tam tři 80W peltiery. A uvidím.

O tom vodním chlazení jsem taky uvažoval, konstrukce se tím zjednodušší. Ve špajzu na stropě bude chladič (několik chladičů od procesoru) s větrákem, nahoru půjdou jen trubičky a dráty. Pod přesahem střechy natáhnu trubky s vodou jako chladič. Kouknu po nějakých komponentech pro vodní chlazení počítače.

Kompresorový systém by byl celkem fajn, je to celé složitější a určitě i hlučnější, než peltier.

Anděl