stmievac LED svetla

Pátek Leden 25 07:45:38 CET 2019

Víte, jak funguje triaková regulace, z té sinusovky to něco ubere.
Vlastně část periody tam není napětí. Aby žárovka neblikala, musí tam
být nějaká filtrace, u klasickách žárovek to je setrvačnost vlákna a i
tak někdy může být pozorovatelné blikání, ten jas prostě mírně kolísá.
Vlákno svítí tím, že je rozžhavené, bez napětí trochu vychladne. Když
vypnete žárovku, vidíte, jak pomalu vlákno dohasíná.

LEDky snad žádnou setrvačnost nemají, žádné vlákno se tam nežhaví. U
některých LED žárovek je to pozorovatelné i bez stmívání.  Třeba jen
periferním pohledem - oko nemá nejvyšší citlivost uprostřed, to je
známá věc.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Triak

Možná lepší než nějaký stmívač je mít v lustru rozdělené žárovky,
dvojitý vypínač a vybírat si jestli bude svítit jedna nebo tři
žárovky. (Samozřejmě, potřebujete, aby k lustru vedly aspoň tři
dráty.)

Pavel Kadečka