jak presne funguje proudovy chranic?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Prosinec 17 17:01:55 CET 2019

Chránič prostě porovnává proud L a N. Pokud je rozdíl větší než... ihned
vypne. Bez zpoždění.

Tipuju, že starý rozvod má nějaké svody v L a ty mají nějaký časový vývoj,
např. po zapnutí roste množství, nebo pohyblivost iontů, až proud překročí
hranici, která se chrániči nelíbí. * Bez něj by to došlo do stavu, kdy se to
ohřeje, převáží vysoušení, ... a nakonec se dojde k nějaké rovnováze.

Zajímavý ovšem je "...az na to, ze kdyz se nakonec rozzlo v kuchyni, zhasla
chodba..." to by vypadalo na nějakej fatal error typu sérioparalelní
zapojení např. v důsledku nesprávné identifikace drátů starého rozvodu.

*Mimochodem, takhle přesně se chová párek:-)
A je to taky důvod, proč se v mikrovlnce stává, že nějaké místo praskne,
zatímco jinde je ještě vlažnej.

PH

-----Původní zpráva-----
From: sam.hw
budu asi za blbce, ale chci se zeptat:
v ramci prubezne rekonstrukce (kdy je rozbombardovana jedna mistnost a my
zijem v dalsich dvou) jsem narazil na prapodivne chovani:
- v jedne mistnosti jsem vytahal starou kabelaz (tenoucke lanka, jeste snad
z L.P.1, 2 ) a mahradil klasickou 1.5 drat (budu se bavit ted o svetelnem
okruhu)
- zbytek jsem napojil na stavajici rozvod, jenom jsem cast nahradil zas
dalsim dratem (pozdeji uz bude nefunkcni, vedeni povede jindudy, ale co se
da delat, ty 3m redundance mne nezabijou)

v dome vsechnio pekne zasvitilo ... az na to, ze kdyz se nakonec rozzlo v
kuchyni, zhasla chodba,
kdyz jsem prepnul vypinacem na chodbe, zhaslo v loznici
kdyz se preplo v loznici ... vylitl proudovy chranic.

tak jsem vsechno poodpooval, ale neslo to nahodit, hned spadl dolu.
duvodem bylo, ze nekde v tech starych kabelech bylo propojeni mezu nulakem a
zemi.
ok - vsechno jsem odpojil (uplne vsechno, vcetne nulaku a zemi) - ale stejne
neslo nahodit.
tak jsem to vzdal ...
ale po cca 2 hodinach, to najednou slo!

ze zareaguje pozdeji - dokazu pochopit - jsou to vsechnio LED svetla ...
ale kdyz to odpojim, proc to neslo nahodit?
logika rika, ze by to melo jit - ani podle nakresleneho schematu, co jsem
videl, to nedavalo logiku.

je v tech chranicich nejaky timer?
ono ta situace se pak vicemene opakovala, protoze jsem predpokladal, ze jsem
udelal nejakou blbost.
na dlasi experimenty si uz netroufam - prece jenom, rodine pozaduje, aby se
svitilo a topilo
a ja chci zit