OT: sušení - bylo Re: malá klimatizace

Úterý Srpen 6 20:03:28 CEST 2019

Vrátím se ke staršímu tématu - i když řeším úplně něco jiného, suším
meruňky. Uvažoval jsem dát do horkovzdušné trouby peltiera, který by na
studené straně kondenzoval vodu a tu bych odváděl hadičkou. Idea je to
sice hezká, jenže pak jsem začal počítat :-( Někdo tady onehdá
poznamenal, že dělal sušičku na houby a bylo to na houby. Už asi vím, proč.

Protože jsem těch informací musel vyhledat víc, průběžně jsem si to i z
odkazy ukládal do texťáku a třeba by se to někomu mohlo hodit.

Takže: vymražování vody ze vzduchu peltierem je nejen blbost (má malý
výkon), ale i zbytečnost. Řešením (zatím teoretickým) je horkovzdušná
trouba a místo dvířek (zůstanou otevřená) nástavec s rekuperačním
výměníkem. Ale nástavec už mi vyrábějí a výměník je na cestě. K troubě
se chytí na magnety. Jde o to, že pokud je při teplotě 25 st. vlhkost
vzduchu cca 50%, po ohřátí na 50 st. je relativní vlhkost 13% a při 60
jen 8%. Když uvnitř vlhkost stoupne na 50% a vzduch se přes výměník
vrátí, měla by být výkonová ztráta zanedbatelná. Teda + teplo vzniklé
kondenzací vody, ale to není ztráta, s tím se holt musí počítat.
Pootevřená dvířka u trouby, jak to suším teď, opravdu nejsou to pravé
řešení.
Taky jsem konečně pochopil, proč mi vloni při sušení 2x zplesnivěl
šípek, ač všude píšou, že se to nestává. Chce to opravdu velké množství
vzduchu, aby vlhkost uvnitř nepřesáhla 60%. Jinak se některým plísním
začne obdivuhodně dobře dařit. Dopočítal jsem se k tomu, že při průtoku
vzduchu 35m3/hod bych měl za hodinu odpařit při 50 st 1litr vody, při 60
st mohu skoro 2 litry. Jaká bude ale skutečná rychlost odpařování,
netuším :-( Ale zase meruňky konzervované cukrem tak snadno nezplesniví
a pokud budu sušit šípek, tak to nejspíš bude hodně pomalé a tedy při
nižší vlhkosti vzduchu.

Anděl