RE: Rozšíření NAS úložiště QNAP TS-212 o větší disky

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Čtvrtek Srpen 1 13:05:07 CEST 2019

Smysluplný den,

      Já to po zkušenostech s viry dělám trochu jinak,

      pokud je to NAS jen pro data typu fotky, filmy ve smyslu archiv který se pořád nemění tak u dvojdiskové NAS dávám jeden disk jako datový a druhý jako stínovou kopii kde se ukládají časové kopie a lze se pohybovat v čase zpátky. (U Synology to umí HyperBackup) Stínovou kopii obhospodařuje jen NASka a ze sítě není vidět.

      A pokud jsou to data na kterých záleží, tak jedna NAS s RAID disky a k ní stejná konfigurace v jiném objektu a zase stínová kopie, to vše propojeno vyhrazeným spojem NAS – NAS.

      Mezistav je NAS s RAIDem a k ní USB disk s vlastním napájením pro stínové kopie. U ní ale nesmí nějaký iniciativní dobrák vytáhnout za provozu kabel a zas ho tam vrátit. Což o to, zálohovat to zálohuje, ale připojená externího zařízení je obvykle až moc uživatelsky „free“ („friendly“ na kvadrát) že se ten disk objeví jako sdílený v síti.

PS. Na degradovaném poli se žádné změny nedělají, ten Qnapí postup mi nesedí. Tj. zdegraduji pole (=označím disk že jej chci odpojit), vyměním (na původním vyndaném mám v případě RAID1 zálohu dat), nechám zrebuildovat, zopakuji postup na druhý disk, a po rebuildu a kontrole že je to O.K. nechám svazek zvětšit na celý využitelný prostor. Což občas i věhlasní výrobci serverů u svého SW v návodu jaksi tvrdí že nepodporují, ale naštěstí jsem u HP po výměně původních disků za disky s vyšší kapacitou (z důvodů nedodatelnosti ) zkusil a O.K. fyzický svazek se zvětšil a ani následné roztažení logického svazku v MS serveru se nerozsypalo. Naštěstí dokumentace z roku zrodu toho SW neobrážela aktuální stav FW v řadiči.

      Radek (benedikt na hw.cz)