Porovnání čidel MEMS na meteorologii

Zdeněk Lada zdenek023ster na gmail.com
Středa Duben 3 12:58:14 CEST 2019

Dobrý den,

stojím teď před úkolem sestavit jednoduchou meteostanici, tak jsem nakoupil
Arduino UNO a pár modulů k ní. Naměřené hodnoty mě ovšem poněkud znejisťují
ohledně požadovaného výsledku.

Chtěl bych měřit tlak, teplotu a relativní vlhkost. Zakoupil jsem si teď
BME280 a po hodině ustálení a umístění senzorů vedle sebe jsem pro kancelář
vyčetl

teplota  24,91 °C         vlhkost 28,00%         tlak  975,11 hPa

starší čidlo SHT75 spolu s tlakovým senzorem HP03M v radiačním krytu
předcházející meteostanice udávají
teplota   24,18 °C        vlhkost 27,83%        tlak   970,82 hPa

a laboratorní datalogger teploměr/vlhkoměr tři roky starý mi ukazuje
teplota   24,1 °C          vlhkost 26,5 %

Datalogger má v sobě též kombinované čidlo SHT11 od Sensirionu , měl jsem
jej rozebraný.
Když vezmu tlak přepočtený na hladinu moře z blízké meteostanice (1007 hPa)
a porovnám se se svými výsledky, správná hodnota absolutního tlaku je 971
hPa. Senzor BME280 je tedy mimo svoji typickou chybu 1 hPa.
Mám teď dotaz na ty kteří mají nějaké zkušenosti, jaká čidla pro plánovanou
stanici vybrat, abych dosáhl co největší opakovatelnosti a přesnosti. Zdá
se že senzory SHTxx nejsou vůbec špatné.
Co jsem nalezl test vlhkoměrů/teploměrů od Dr. Kimberly tak integrované
senzory většinou nesplňují údaje které udává výrobce a jsou mimo své
toleranční pole. Svou roli může hrát i kontaminace VOC během dopravy od
distributora.
http://www.kandrsmith.org/RJS/Misc/Hygrometers/calib_many_addsht31.html

Nejlépe v testu vychází jako čidlo vlhkosti SHT31 a docela dobře i BME280.
SHT75 má slušné výsledky pro relativní vlhkost blížící se 100 % RH.

Tím se dostávám konečně ke svému dotazu.
Používáte vyhřívání čidla vlhkosti heaterem když se blížíte k relativní
vlhkosti 100 %, aby jste odstranili jeho orosení? Máte dobré zkušenosti se
senzorem SHT35(nebo SHT3x)? Může být reálně lepší jak SHT75?
Když chcete s běžným piezorezistivním čidlem měřit atmosférický tlak, při
korekci pomocí blízké meteostanice a přepočtu na absolutní tlak používáte
pouze posun nuly nebo i směrnice zesílení čidla? Porovnáváte v jednom nebo
ve více bodech? A které z běžných MEMS čidlem považujete za nejlepší? Je
dosažitelná vyšší opakovatelnost jak 1 hPa po kalibraci?

Uvažuji o MS5611-01BA03 v modulu GY-63 ale nevím jak se bude chovat při
relativní vlhkosti 100 %.
https://www.dx.com/p/gy-63-ms5611-high-resolution-atmospheric-pressure-height-sensor-module-for-arduino-2017417#.XKSRPp5KbAU

Vodě odolné je HP206C, chtělo by to porovnání více senzorů.

Existuje nějaké pěkné porovnání senzorů tlaku obdobně jako je výše uvedené
s vlhkoměry? Pomohlo by měřit například třemi senzory a jejich údaje
průměrovat? U senzoru BME280 mi přijde že je nějaký pomalý, chvíli trvalo
než se teplota ustálila, na začátku měřil až o dva °C jinak. Možná je nutné
čidlo nechat po vybalení chvíli běžet.

díky za zkušenosti.

Zdeněk