Re: 3D tiskárna - snadno a rychle

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Středa Listopad 7 01:16:02 CET 2018

Dne 6.11.2018 v 22:13 Jan Kuba napsal(a):
 > Já se ještě zdejších tiskařů zeptám.> a jak je třeba někdy
propracovaný výtvor. Pan Víček třeba dělal krabičku
                     ^^^^^^^^^^

:-D To je na mne? Ja jen, ze se jmenuju uplne kratce (bez nabodenicek) a
priznam se, ze nevim jake chlazeni myslite...to LED svetlo?

I kdyby to bylo na nekoho jineho...tak taky neco prispeju.

Dal jsem sem http://www.cncnet.info/galery/3D/ nektere moje "vypestky"
...urcite jeste neco chybi. Tisknu zatim jen z PLA, ABS a PETG, pricemz
posledni se mi zda nejlepsi kompromis mezi problemy se smrstovanim,
teplotni odolnosti a pevnosti.

Tiskarnu mam od P. Zahradniku - cenu nebudu resit - vim jak je tezke
konkurovat Cinanum (sam jsem si s jednim vyrobkem tim prosel) - setril
jsem si na hodinky (to by jeste nejakej patek trvalo), ale ac jsem koupi
tiskarny oddaloval a take vahal zda to neni dalsi kram do baraku na
ktery se bude prasit tak je to jedna z nejbajecnejsich veci co jsem si
kdy koupil. Dokonce i moje jinak prejici zena vidi jak je to uzitecna
vec (zrovna me ceka ji vytisknout prasklej deklik na maselnicku).
Petr mi v zacatku hodne poradil, ale resil jsem s nim vicemene jen
nejake specificke technikalie - treba korekce prumeru vnitrnich der a
nektera nastaveni sliceru. Byl urcite velmi vstricnej (nadstandardne).

Nulovani rovinnosti podlozky...tisknu na sklo natrene Tesa lepidlem.
Podlozku jsem nastavil po slozeni tiskarny (hodinky v drzacku) a od te
doby jsem se o ni nestaral...vyrobek ale sundavam i se sklem, takze z
podlozky nic nepacim.

Samozrejme jsem take laboroval v zacatku, ale jak na potvoru jsem si
vybral snad nejhorsi moznou vec (kabinka na model lodi - kvadr na vysku
cca 7x7x10cm s 1.5mm stenama) a hrozne jsem se u toho navztekal. V
kazdem pripade plati, ze pokud se neco nevede tak je treba se dobre
divat a premyslet - plastarina je samostatnej a pomerne narocnej obor,
ale ma to sve zakonitosti - je treba vzit lupu a kouknout se jak vyrobky
vypadaji (i ty zkazene) a zacit premyslet.
Treba zde
http://www.cncnet.info/galery/3D/Snimac%20kormidla/20181007_060951.jpg
je videt jak jsou snesene rohy (nez jsem si toho vsimnul) - ja totiz
tisknu vetsinou bez dochlazovani (lip se poji vrstvy), ale u malych veci
kde tisk jedne vrstvy trva kratce je to nutnost - takze jsem to v
Octoprintu behem tisku zapnul a rohy byly uz na jednicku...v tomhle
pripade mi to nevadilo...je to v podpalubi a nikdo na to nevidi.

Co se tyka postupu...mam nainstalovanej Fusion 360, ale neumim s nim a
na studovani tutorialu zatim nemam cas. Pouzivam tedy to co umim a to je
Sketchup a do neho STL plugin (exportuje podklad pro slicer). Sketchup
ani zdaleka neni idealni nastroj, ale jsem v nem schopen kreslit velmi
rychle. Nasledne naimportuji do Rebel 2Z Slic3r a po odkontrolovani
vygenerovanych vrstev uz jen generuji G-kod. Ten nahraji pres web
rozhrani Octoprint bezici na Raspberry - je to neskutecne zrychleni
pokud neco zkousim (vyndavat a zandavat SD kartu me neskutecne iritovalo).

Co se tyka presnosti tak musim rict, ze jsem tim unesen...rozmery jsou
do 0.1mm - treba u zmineneho snimace kormidla je krabicka slozena ze
dvou do sebe zasunutych casti:
http://www.cncnet.info/galery/3D/Snimac%20kormidla/vykres.jpg
jak je videt tak jsem tam nedaval zadnou vuli - nebyt toho, ze po sobe
ty zoubky tvorene vrstvama neklouzu tak to slo do sebe v podstate suvne
bez vule - takze jem jen tu vnitrni cas seriznul (to vroubkovani) a
nasunul - drzi to tam tak, ze nejen ze neni treba lepidlo, ale asi bude
problem to vyndat - ty plasty se do sebe maji snahu kousnout. Kdyz se
kouknete v plnem rozliseni tak tam nenajdete sparu:
http://www.cncnet.info/galery/3D/Snimac%20kormidla/20181007_165125.jpg

Samozrejme nejvetsi pakarna je to vzdy vymyslet nebo omerit. Delal jsem
si nove vicko na plasic kun od Deramaxu protoze to original ma otevrene
packy a neda se to v aute nicim poradne prichytit, pokud do auta nechci
vrtat diry. Kdyz se kouknete tak ten vnitrni meandr je naprosta uchylarna:
http://www.cncnet.info/galery/3D/UZ%20Deramax/
Nicmene meril jsem dobre a jak jsem nameril, tak jsem nakreslil a tak to
vytisklo...to vicko sedi lepe nez to originalni. Tisknul jsem to na
prvni pokus (je to z ABS) a tisknul jsem i druhy kus pro otce a take bez
problemu - opakovatelnost tedy urcite je.
V podstate kdyz to shrnu az na tu kabinku nemam absolutne zadnej odpad.

Co se tyka navrhu vlastnich vyrobku...je to hodne o mysleni a je nutne
vymyslet jak to nakreslit aby se to treba vubec dalo vytisknout...nebo
naopak nakreslit to tak, aby clovek nekopiroval to na co je zvyklej kdyz
klasicky obrabi. Chodim obcas pesky domu z prace (hodinka chuze) a
kolikrat jsem rad, ze me neco nekde neprejelo, protoze mi to v hlave
srotuje a vubec nevim jak jsem prisel domu ;-) Vcera jsem zrovna sel a
premyslel, ze potrebuji na lod nejake repraky (jen male satelity jako
mam tady na stole cca 200x100x120mm), ale aby mely uchyty tak aby mi sly
na policku na vysilacky a ruzne navigacni aparaty v kormidelne. Tak jsem
porad premyslel co koupit a jak tam budu bastlit ty drzacky az me
napadlo, ze tenhle rozmer bez problemu vytisknu - tedy celou bedynku -
dokonce kdyz pouziji nejakej sikovnej vyplnovej vzor tak se tim vyresi
rovnou i zatlumeni protoze se to cele vyplni mrizkou - udelam jen
vybrani pro reproduktory, vanicku s konektory a neco na uchyceni vyhybky.

Takze moznosti jsou...jen ten den ma malo hodin.

RV