OT Re: Este jeden od fyzikov

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Květen 24 18:51:18 CEST 2018

"K čemu pak taková funkcionalita?"

Ke splnění norem.

U spousty zařízení máte povinnost mít STO, které bezpečně odpojí
napájení. Většinou se to u motorů (tedy u jejich driverů) řeší až co
nejdál, například se odpojí napájení optronů, které budí výstupní
výkonové IGBT měniče.

Takže výhodou je (a proto to tak norma chce), že to řeší případné
zbláznění-se elektroniky, který by třeba nekontrolovaně rozjela motory.
Ale velkou nevýhodou je to, že pak je další osud motorů v rukou
fyziky, tedy setrvačnosti a spol.

Samozřejmě se dělají i motory s brzdami, které by ty otáčky mechanicky
zastavily (brzdy tradičně fungují tak, že bez napětí je zabržděno).
Ale co jsem viděl v praxi, tak brzdy se používají spíš na pohonech os, aby
například při vypnutých motorech nespadla osa Z dolů. Takže je to tam
jako funkční prvek, nikoli jako bezpečností.

PL