Re: výdrž baterií v mobilních zařízeních

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Květen 16 15:15:38 CEST 2018

Protože po mně občas někdo chce něco nabíjecího, tak jsem opakovaně bádal a nalezl toto:

1. Kapacita se snižuje s počtem a hloubkou cyklů. Tady se jeví jako ideální držet to pořád nabité.
2. Vnitřní odpor roste s nečinností baterie, takže by se naopak měla co nejvíc a nejhlouběji cyklovat.

Celkový závěr, který se mi dlouhodobě osvědčil tedy je, nabíjet co nejčastěji, aby cykly byly co nejmělčí kvůli (1) a zároveň přiměřeně často dělat cykly pořádné, které baterku procvičí, aby se jí nezhoršoval Ri podle (2).

Prakticky to např. u Li-ion v mobilech vede k tomu, že mobil pokud možno každý den stráví noc na nabíječce, takže drtivá většina cyklů je pár procent. Ale několikrát do roka, až jednou měsíčně, se musí nechat vybít pořádně. Pokud bylo toto “cvičení” zanedbáváno delší dobu a Ri již citelně vzrostl, může se stát, že je potřeba si pořádné vybití vynutit: Napřed nechat vybít při větší spotřebě (abychom nečekali týden), po samovolném vypnutí nechat trochu odpočinout, zapnout a nechat znovu vybít, ale už s menší zátěží. Pak třeba ještě jednou, ale s již jen pohotovostní spotřebou. Pokud by vydržel dlouho, tak samozřejmě zas odpočinout, aby byl ochoten se zapnout a zase opakovat.

V podstatě totéž platí i pro všechny další typy aku, jen ty hluboké cykly musí být obvykle častější, nejvíc u NiCd. Zvláštní jsou pak Li-pol, které se nedají dlouhodobě udržovat plně nabité (ani takto skladovat), protože to vede k jejich nafouknutí.

PH

From: Dalibor Honza
zajímal jsem se o to, jak co nejvíce maximalizovat výdrž baterie v mobilních zařízeních a chovat se k ní pokud možnost co nejšetrněji, aby si svou kapacitu udržely co nejdéle...

Jsou určitá obecná doporučení jako vyhnout se extrémním teplotám, nenechávat zařízení zbytečně v nabíječce, vyhnout se extrémnímu vybití,...

Slyšel jsem i názor, že baterii velmi škodí pokud se při nabíjení používá. Tedy typická situace například použití jako navigace v autě... Je tento názor něčím opodstatněn?

Případně napadají vás další doporučení, jak dosáhnout co největší kapacity baterie po co nejdelší dobu?