Re: Možná ani ne tolik OT: "scannery" na letišti

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Květen 4 19:45:21 CEST 2018

Já zase viděl ve filmu kosmickou loď pohybující se nadsvětelnou
rychlostí. Ale k věci. Celkem chápu, že je možné zkoumat ve Faradayově
kleci mobil, který vyzařuje řádově jednotky Wattů v decimetrovém pásmu.
Na to nakonec celkem nepotřebujete ani tu klec.
RTC je obvod s milimetrovými rozměry, odběrem v desítkách nanoWattů a
frekvencí kolem 30kHz. Milimetrový obvod desetikilometrovou vlnu
vyzařuje dost obtížně, takže se hodně velká část toho mrňavého výkonu
spálí jako teplo na čipu. A atmosférický šum je v tomto pásmu frekvencí
obrovský - díky bleskům a ionosféře fungující jako vlnovod. Faradayovou
klecí to asi trochu odstínit půjde ale na nulu to nebude.
Ty sondy mají fakt citlivé přístroje, ale jen do doby kdy jim dojde
kapalné helium, pak jsou slepé jako kotě. Páni vědátoři mají spoustu
sofistikovaných triků jak vytahovat data doslova z ničeho, u toho RTC to
bude podobné a fakt by mě zajímalo jak.
Ty mechanické kmity krystalu vypadají jako úplná blbost, takže by na tom
mohlo něco být.

Mrazík