OT: Re: klimatizace

Jindroush jindroush na seznam.cz
Středa Březen 21 16:09:19 CET 2018

Ano. Asi spolu souhlasime. Nelibi se mi hrube ten zpusob a nelibi se mi
socialni dopady (protoze to jsou vesmes nizkoprijmove skupiny, na ktere
to dopada nejcitelneji).

Jiste mate pravdu, ze tim, ze do par let starsiho auta, ze nacerpate
'stare' chladivo za 'eko' cenu, ze je na tom neco 'eko'. Nebylo vase
rozhodnuti, ze vyrobce pouzil toto chladivo (ktere bylo lepsi nez to
predchozi), ten system nemuzete vymenit. Na druhou stranu, je potreba
nejak uplatnit tlak na producenty.
Skoda, ze nemame k dispozici pro srovnani druhou planetu, kde by
'nezakazali zarovky' - jestli by tam taky meli ledky v tom stavu
rozvoje, jako mame dnes, nebo ne.

Co se tyce onoho 'pro moje dobro' a 'selsky rozum', existuje rada praci
z oboru behavioralni ekonomie, ktere ukazuji, ze nas rozum prilis casto
klame a proto mohou (nerikam, ze vzdy jsou!) tato rozhodnuti uredni byt
nakonec pro jedince skutecne prospesnejsi. Proto jsou mi vzdycky smesni
Svobodni, cast ODS, anarchokapitalisti apod. zaklinajici se vlastni
inteligenci a svymi super-racionalnimi rozhodnutimi (pro dalsi dalsi,
presnejsi informace doporucuji knihy panu: Ariely, Thaler, Kahneman).

J.